26 април 2008

Ratelatatatira

Mobilna telefonija je lokomotiva srpskih telekomunikacija, zaključak je sa RATEL-ove konferencije za štampu. Izdvojiću par interesantnih detalja, prema novin(ar)skim izveštajima :

1) Broj prodatih SIM kartica, koji se "populistički" naziva stepenom penetracije mobilnih korisnika, dostigao je u Srbiji čak 112%.

2) U fiksnoj telefoniji i pored povećanja broja pretplatnika i povećanja prosečnog telefonskog računa (za celih 21 dinar, iznosi 929 dinara) došlo je do smanjenja prihoda u protekloj godini za nekih 3%. Interesantno, ali ekonomija, kažu, nije egzaktna nauka.

3) Konstatovano je da Telekom i SBB imaju monopol, svako u svom domenu. Nisam primetio da se RATEL nešto uzbuđuje zbog toga.

4) U toku je priprema troškovnog modela za regulisanje cena na telekomunikacionom tržištu kojim će “biti određene optimalne cene za fiksnu telefoniju i usluge kablovskih distributera”. Znači, ništa liberalizacija, ništa tržište, RATEL će stručno i matematički da odredi koliko nije mnogo da operatori zarade, a koliko korisnicima neće biti mnogo da plate. I onda će doći i novi cenovnik, kako su u tandemu onomad konstatovali da je neminovno reprezenti iz Ratela i Telekoma. E, tu im odgovara da se pozovu na prilike tj. cene u okruženju.

5) RATEL je obećao da će u tekućoj godini naročito da poradi na razvoju broadband pristupa, valjda tako što će podeliti WiMAX licence. A narod onda nek’ odreši kesu.

6) Koliko prošle godine, podaci iz RATEL-a su govorili da 70% stanovništva nije nikad pristupalo Internetu, a da 57% populacije nije nikad koristilo računar. Ove godine, kada je nedavno objavljeno da skoro polovina građanstva ima samo osnovnu školu (čak ni nju celih 8 razreda) – RATEL objavljuje da (valjda ona druga) polovina naroda koristi Internet, od kojih su 17% “nosioci pretplatničkog odnosa”.

Narod koji ima ovako procvetalu zainteresovanost za Internet ne treba da brine za svoju evropsku budućnost, koja će, nadajmo se, doći pre digitalne televizije čije se uvođenje očekuje do 2015. godine.

Sve u svemu, ovakvo baratanje podacima je kod nas postalo uobičajeno, a priča o nekakvom tržištu je odavno prazna priča. Možda bi bilo drugačije, ali kažu stidljivo u RATEL-u (čuo sam na radio-u) da ne može baš sve da bude kako bi oni možda hteli. Napredujemo nezadrživo na svim frontovima, ne treba nam za to evropska regulativa i evropska pravila igre, mi imamo svoje igrače, svoju ligu, svoju publiku, svoje sudije, svoje livade i - društvene pare. Obzirom da je u toku predizborna kampanja, kome je upućena poruka o bujanju srpskih telekomunikacija ? Jasno vam je da korisnicima telekomunikacionih usluga nije... RATEL od njih ne zavisi, a pitanje je da li zbog njih i postoji.

Anex : Mnogi su u partijima zbog funkcija, a na funkcijama zbog partija. Ako vas političari ne zanimaju, znajte da ni vi ne zanimate njih. Jedan od političara je jednom rekao: “Život je kratak, verujte meni – ja sam radio na groblju.” Ta velika filozofska istina je dokaz da od svakog i u svemu možete naći i izvući neko dobro. Za toleranciju, za izgubljeni svoj ali i opšti interes ! Nedajte da nas zatvore u tor ! Broadband tj. širokopojasni pristup i u telekomunikacije i u politiku i u sopstvene glave – da probamo da živimo kao sav normalan svet.

SREĆAN USKRS !

07 април 2008

U ime naroda

Protekle godine, tržišni udeo Deutsche Telecoma (DT) u Nemačkoj pao je na svega 48% (konkurencija!), penetracija mobilnih korisnika iznosi 118% (zasićeno tržište!), saobraćaj mobilnih korisnika je povećan za oko 20% (niže cene!), a svega 9% mobilnih pretplatnika su 3G pretplatnici (3G?). 10% nemačkih domaćinstava potpuno je odustalo od fiksnih telefona i koriste samo mobilne, a čak 80% nemačkih domaćinstava poseduje broadband internet priključak (brzine 3-7Mbps). Prošle godine je broj BB korisnika u Nemačkoj povećan za oko 5 miliona korisnika i sada ima ukupno oko 20 miliona BB korisnika (penetracija oko 24%). I pored rasta broja korisnika, ukupni prihodi od telekom-usluga svih nemačkih operatora beleže pad od 4% na godišnjem nivou, zbog jake konkurencije i snižavanja cena.
E, da Nemci nisu ušli u EU i da bundes-država nije prodala monopol... Šalu na stranu, uočeni trendovi su vrlo poučni i indikativni, jer jednom će ta Evropa doći i u Srbiju.

A evo zašto DT kupuje sve okolo-naokolo ;-) – da bi pojeftinili roaming za građane Crne Gore i pretplatnike T-Mobile-a CG. Iza ovoga krije se dakako međunarodna zavera koja ima za cilj da zavede bratski nam crnogorski narod da svoj telekomunikacioni obraz prodaju za male pare (tj. samo 71% niže cene roaminga), pristupe međunarodnoj T-Mobile porodici i uvere se da je njihov svet čaroban i lep (kako su nekad pevali Ljuba i Asim) – jer usluga im se, zamislite, zove Moj svijet.

Pošto Srbija ne pripada ovoj listi, nedavno uvedena konkurencija u crnogorsku fiksnu telefoniju firma VOIP Telekom iskoristila je prazan telekomunikacioni prostor, naše dostojanstveno ponašanje i uticaj kapitalističkih trendova u bratskoj nam Crnoj Gori i objavila da će VOIP telefoniranje prema Srbiji (i Kosovu) za građane Crne Gore koji su njihovi pretplatnici, biti najjeftinije (5 centi po minutu). Čak jeftinije i od same Crne Gore (fiksna mreža), Hrvatske, Slovenije, Albanije i ostalih sa kojima braća Crnogorci trguju na veliko i malo.

Iako smo (na našu i njihovu sreću) sa bratskom Crnom Gorom podelili „dva oka u glavi“, čini mi se da pamet (na žalost) nismo delili – svako je zadržao svoju. I dok drugi imaju mogućnost većeg izbora i nižih troškova, kod nas sve ide u suprotnom smeru, kao posledica zatvorenosti i autizma. Ne može ni u telekomunikacijama biti drugačije.
Ponovo se setih jedne rečenice Pere Božovića iz legendarnog domaćeg filma : „Što će ti primorje, jadna, viđi samo ovu ariju.“ Ko razume, shvatiće.

03 април 2008

Ambiciozno u 2008.

Iscrpan i veoma informativan tekst o finansijskim planovima i očekivanim efektima aktivnosti nacionalnog operatora Telekoma Srbija u tekućoj godini najavljuje povećanje bruto dobiti za 50% u odnosu na prethodnu 2007. godinu. Rast se očekuje u svim segmentima poslovanja : ukupan prihod za 13%, prihod od fiksne telefonije i interneta za 11% (bilo bi interesantnije da su odvojeno posmatrani), prihod od mobilne za 20%, ukupni troškovi za (svega) 4%, novih fiksnih pretplatnika 110.000, novih mobilnih pretplatnika (ili kartica) 540.000, novih ADSL korisnika 190.000. Kraj godine Telekom će dočekati sa preko 3 miliona pretplatnika fiksne telefonije, oko 5,8 pretplatnika mobilne telefonije i oko 330.000 ADSL pretplatnika.

Ja sam jedan od onih koji smatraju da se u državnim firmama poslovanje znatno može unaprediti racionalizacijom troškova poslovanja i povećanom efikasnošću i zbog toga sam najviše „opčinjen“ predviđenim malim rastom troškova u Telekomu. Ako se to postigne – to će zaista biti veliki rezultat. Ako napadate tržište novim uslugama, uvodite nove platforme u mrežu i time povećavate kompleksnost vašeg sistema, imate jaku i agresivnu konkurenciju u mobilnoj telefoniji, potencijalnu konkurenciju u delu interneta (nove WiMAX licence), oko 10 000 zaposlenih – onda imate i veliki potencijal da trošite (sve) više. Ako se tu uvede red, kontrola i odgovornost i troškovi održe u planiranim okvirima – kapa dole ! Da li je realno u državnim preduzećima očekivati nemoguće ? Živi i zdravi bili...