06 јул 2011

Poljaci kupuju domaće

Volim da ispratim stvari. Kako se kreću i odvijaju, mislim. U martu, kada je nudilo Telekom (što bi rek’o Gorčin), pisao sam da je u ponudi još jedan veliki operator, poljski Polkomtel. E pa, ovaj je prodat! Za ciglo 3,8 mlrd€ u kešu, ukupno 4,5 mlrd€, a kupio ga poljski, rekoh tad, "Željko Mitrović" tj. gospodin Zygmunt Solorz-Zak. Medijski magnat i jedan od najbogatijih ljudi u Poljskoj, a i šire. To je rekordna domaća investicija odnosno kupovina u Poljskoj. Skoro da poželimo da takvog ima Srbija. Cena podrazumeva prihvat svih dugova Polkomtela i isplatu zarađene prošlogodišnje dividende doskorašnjim akcionarima.

Dakle, nije bilo "naduvavanja" cene preko procenjene vrednosti i prvobitnih ponuda. Treba reći da operatori Telia Sonera, Telenor i Turkcell nisu izdržali trku sa tycoon-om. Ne ulazi se u tuđu zemlju tek tako.

Sve ono što sam pisao u martovskom postu, stoji i sad i ne bih ponavljao činjenice o vrednosti kompanija, proceni, važnim faktima da bi neko prodao odnosno kupio. Vrednost telekomunikacionih kompanija u poslednje vreme uglavnom opada. Zašto? Opada im prihod (čak i Polkomtelu na početku ove godine), a novi izvori prihoda presušuju, što usled sve jače konkurencije, što usled nedostatka aplikacija koje bi napravile potres na tržištu. Mnogi su se i zaigrali sa investicijama, pa su sada akcionari malo "povukli ručnu". Tema je široka i dugačka, a ovo je ipak samo blog. Po onome što pratim, pametni rade pametno, a oni koji misle da su pametni, ne misle baš mnogo.

Dolazi doba renesansnih ljudi u telekomunikacijama! Multi-level, multi-skills! Onaj ko ima ili skupi više "nindža-kornjači" imaće veće šanse za uspeh! Naravno da niko sam ne može biti sveznajući i svevideći, uspeh se može postići samo sa pravim timom. Recept kao Barcelona (da sad ne elaboriram kako i zašto)! Ako sam pogrešio u pretpostavci, biće dana da (se) proverimo! Samo primite k znanju!

02 јул 2011

Srbija “ispod nivoa”

Jedan od vodećih svetskih ISP, Level 3, posle kupovine Global Crossinga, nastavlja svoj razvojni put i kroz jugoistočnu Evropu. Level 3 je otvorio POP-ove (POP=point of presence, čvorište mreže) i u Ljubljani i Zagrebu. Već su prisutni u Budimpešti, Bukureštu i Sofiji, pa se kao logičan nastavak valjda očekuju i Beograd i Atina. Kroz svoju razgranatu mrežu visoke pouzdanosti, L3 nudi usluge povezivanja na Internet i raznovrsne IP servise (L2/L3 VPN, direktan pristup Internetu, Ethernet povezivanje, isporuku multimedijalnih sadržaja). Imaju POP-ove u 20 evropskih zemalja i prisutni su na oko 50 tržišta po svetu.

Level3 će postati „nezgodna” konkurencija u veleprodaji Interneta, a svakako će uticati na smanjenje cena. S obzirom da koriste dark fiber za povezivanje svojih čvorišta, na vidiku je možda sporazum sa firmom koja nudi dark fiber u Srbiji i kroz Srbiju. Jedino veliki igrači mogu potpuno da otvore srpske puteve ka Internetu. Sa druge strane, može Internet i da postane jeftin za narodne mase, ali morate im i pokazati i dokazati da im je potreban, da može da im završi posao! To je ključ, bez toga je sve prazna priča i igračka, četovanje, fejsbukovanje, tvitovanje, downloadovanje...

Zaostajemo u razvoju Interneta i širokopojasnom pristupu, PayPal još ne radi u Srbiji, Google otvorio regionalno predstavništvo u Zagrebu, IT tržište Srbije je u priličnom zaostatku u odnosu na zemlje u okruženju, e-servisi su tek u najavi i tek ponešto ponegde. Kažu da ima pametnih ljudi u ICT sektoru u Srbiji i ja mislim da stvarno ima. Održavaju se i nekakve konferencije. Ima li opipljivih pomaka? Nekome izgleda ovo stanje „debelo” odgovara. To, da smo u svemu na začelju. Osim u tenisu, jel', ali Novak je jedan i jedinstven (rodila ga majka, a „drilovao” tata i svi su porodično posvećeni cilju!). U tenis se danas svi razumeju (kao nekad u fudbal), a ICT su ipak usko stručna tema za koju nema široko zainteresovanih ;). Elem, dobro je da se stvari dešavaju, makar i oko nas.

01 јул 2011

Broj mobilnog je vaš!

Danas je veliki dan za korisnike mobilnih komunikacija u Srbiji! Omogućeno im je prenošenje (zadržavanje) broja uz promenu operatora. Šta znači konkurencija, govori činjenica da su se svi operatori odrekli mogućnosti da prelazak naplaćuju po 200 dinara.

Kažu da je prvog dana do 15 časova podneto ukupno 307 zahteva za promenu operatora. Od tog broja 140 mobilnih korisnika želi da pređe u VIP, 103 u Telenor, a 63 u MTS (jedan fali!). Iz kog “kluba” se prelazi – možda je to još interesantniji podatak. U proseku se očekuje da će 10-ak procenata korisnika promeniti operatora. Ja bih čak i dodao koji procenat više, jer ovo je Srbija! Ovde se uvek želi više, bolje i jeftinije. Svi operatori kažu da su spremni i orni “za pretrčavanja”. Ali, teško da će biti i “vuci siti i jagnjad na broju”. Očekujem da će MTS i VIP imati najviše da prebroje. Dakle, prebroje! Telenor, kao naslednik prvog srpskog mobilnog operatora, ipak ima najstabilniju i najlojalniju bazu korisnika (ljudi koji se bave nekim biznisom). S obzirom na sadašnju mogućnost zadržavanja broja, tu je i šansa za MTS i VIP da u narednom periodu atraktivnom ponudom privole pomenute korisnike da pređu kod njih.

Najopasnija će i biti fluktuacija biznis korisnika i “korporativnih” paketa. Ko tu izgubi mušterije, ne piše mu se dobro, jer ovo je ipak malo a zasićeno tržište. Neće ovde biti nekih spektakularnih brojki u prilivu/odlivu korisnika, ali će, po mom mišljenju, ta kretanja biti finansijski izraženija i osetljivija. Drugim rečima, nije bitan broj korisnika, bitna je zarada koju oni donose!