08 мај 2008

Od Morave pa do Triglava

Vest da Telekom Srbije namerava da kupi slovenački TUŠ Telekom izazvala je interesovanje širom Evrope. S obzirom na to kako je ta vest sročena, mislim da su je namerno plasirali Slovenci (tj. slovenački ekonomski dnevnik Finance), po sistemu “opipavanja pulsa” i veštog podilažanja. Ključni razlog zašto tako mislim je rečenica :

… On (tj. slovenački preduzenik u Beogradu Igor Lavš ) ističe da bi "ulaskom novog akcionara dobio i Tuš, kojem bi to, verovatno, olakšalo širenje u Srbiji, a sa vlasnikom iz srodne grane bi stekao i dodatna iskustva".

A drugi argument za moj stav je : "Ako Telekom Srbija zaista uđe u Tuš Telekom, Slovenci bi bili zadovoljni, jer je reč o dobrom potezu, koji obećava brži razvoj. Za Tuš je povezivanje dobro došlo, jer bi stekao mogućnosti za širenje, a pre svega partnere i veze".

Znači, TUŠ bi da “tušira” malo i u Srbiji, mada su u trgovini već prisutni na srpskom tržištu. Očito je da slovenački magnat iliti tycoon gospodin Mirko Tuš dobro poznaje filozofiju globalizacije, čak i filozofiju partnerstva u mrežama sledeće generacije (NGN). TUŠ Telekom je provajder quadriple-play usluga u Sloveniji (govor, Internet, IPTV, mobilna) i zbog malog tržišta i jake konkurencije tamo mu je malo postalo tesno. Procenili su da možda nije loše malo zagolicati novo rukovodstvo Telekoma Srbija, koji je uz to gazda i u Republici Srpskoj. Poznato je da je Telekom Srbija najavio uvođenje triple-play usluge, ali još uvek hvata zalet. TUŠ Telekom je valjda ocenio da ne bi bilo loše da sa svojim know-how malo pogura IPTV u Srbiji, a obzirom da je slovenački kapital sve prisutniji u Srbiji, malo kombinovanja i u mobilnoj telefoniji dobro bi došlo. Prav za prav, sve se ovo radi zbog sveprisutnog trenda opadanja profita, ali pitanje je ima li Telekom Srbija pare da kupi deo akcija TUŠ Telekoma kad ni oni nisu nešto mnogo profitirali prošle godine (oko 22% manji profit YOY), a i već su kreditno opterećeni.

Procena je da srpsko telekomunikaciono tržište, za razliku od mnogih u okruženju, još uvek nije zapalo u zasićenje (izuzimam mobilnu) i da se tu još može zaraditi u budućnosti. Zašto onda ne radimo malo u svom dvorištu i trebaju li nam u tom delu partneri, osim ako je know-how problem ? Investicije, koliko znamo, u Telekomu Srbija imaju kontinuitet proteklih godina (pare nisu problem). Može li se onda zaključiti da je problem znanje. Osnovno pitanje glasi : U čemu se ogleda interes kupovine akcija slovenačkog operatora i ko od toga ima veće koristi ?

Нема коментара: