27 новембар 2015

Mtel CG na pravom koloseku

TELFOR definitivno nije više ono što je nekad bio. Bar za inženjere operativce, ne ulazim u nivo naučnih radova. Naučni radnici tu rade svoje, a veliki sponzori valjda znaju zašto sponzorišu naučni i sve manje stručni skup, na kome se za radove plaća „pristojna“ kotizacija. Dobro je opet što se tamo sretnete sa kolegama koje ne viđate tokom godine, mada je poseta sve manja. Od nenaučnih prezentacija, uglavnom sam odslušao i odgledao ono što je bilo „na Telfor meniju“. Jedna prezentacija, kao otkrovenje, po obrađenoj tematici zaslužuje da bude pomenuta i analizirana ovde na blogu.

Direktor Mtel-a CG podelio je sa stručnom javnošću viziju i pravce razvoja kompanije na čijem je čelu. To je samo po sebi za pohvalu i u maniru najbolje svetske prakse. Ako bih hteo da budem principijelan i kažem iskreno šta mislim, onda ovako: sve je to lepo, ali vizija Mtel-a CG bi trebalo da se pravi u Beogradu! Pri tome ne mislim da su u Mtel-u preterali, naprotiv, prostor su verovatno imali i iskoristili ga kako su mislili da treba i da valja (a mislim da koncepcijski valja).  To mu dođe na isto kao što Saša Stamenković piše blog – nije problem u tome, a ni u tome što Vlada Lučić pravi viziju ćerka-firme. Biće da je problem negde drugde, naročito ako to nekome smeta. A izgleda da smeta, jer kako na drugi način protumačiti uočenu ignoranciju u oba slučaja. Ko je bio, ko nije bio, ko okreće (ili saginje) glavu u prolazu, ko se boji da čuje i zašto se boji da čuje? Svako će se valjda sa svojom savešću izboriti.

Ono što želim da podvučem je: Vlada Lučić čita, vratio se inženjerskoj struci. Verujem da je pročitao ono što je na ovom blogu onomad napisano, a on to može i da demantuje. Jednostavno, previše toga odavde ima tamo! Kao menadžer u jednoj maloj firmi nemaš neke prevelike obaveze i onda rešiš da budeš ono što jesi – inženjer! A onda iskoristiš to što si menadžer za realizaciju inženjerskog. Tako ja tumačim ono što je Lučić uradio i to je dobro.

Da pretresemo prezentaciju, a rekao je sledeće: prihodi od voice i SMS saobraćaja zamiru, ostaje samo pretplata; infrastruktura nije prednost nego trošak; model prodaje u kome postpaid pretplatnicima dajete i smartfon nije održiv; pred vratima je novi talas investicija u 4G i optiku do BS! Sve ovo potpisujem, a naročito postavljeno pitanje: Kako monetizovati buduće trendi servise (managed, M2M, mobilno plaćanje i sl.)? Odgovaram odmah: teško, ali raditi na tome se mora!

Strategija Mtel-a je prikazana u nekoliko tačaka: (1) Ubrzano u LTE uz optimizaciju troškova infrastrukture. Outsourcing održavanja mobilne Mtel mreže sproveden od februara 2015. (Ericssonu). LTE u 2016-oj. Network sharing, outsourcing stubova.  (2) Povećanje prihoda od pretplate i mobilnog interneta. Pretlata kao osnovni izvor prihoda, nova roaming strategija. (3) Fokus na novim izvorima prihoda – aplikacije, dodatni servisi! Žele da stvore programersko inovativno jezgro za razvoj i prodaju svetski vrednih mobilnih aplikacija. (4) Glavni izvor prihoda – ulazak u fiksnu mrežu, optika do korisnika (LTE, internet, multimedija) po uzoru na Vodafon u Nemačkoj. (5) Ljudi kao najveća vrednost, kreativnost, inovativnost, timski rad.
Cilj (srednjoročni, do 2020.) da Mtel prestigne CG Telekom i postane lider širokopojasnog interneta u CG i svetski priznat igrač na tržištu mobilnih aplikacija.

Preduzeti koraci: projekat započet u martu 2015., akvizicija 3 manja kablovska operatora i njihova integracija sa Mtel i Fibernet mrežom, optička mreža 1300 km, pokriveno 60% tržišta, fokus na gradove gde je manja konkurencija (Nikšić, Berane, Budva, Ulcinj, Cetinje), optika po stubovima električne mreže uz strateški ugovor sa Elektromrežom CG, optika do korisnika (samo poslednjih 50m coax trenutno), agresivni marketing kroz reklamu za box pakete na naslovnicama svih novina u CG, dobročinstvo zajednici kroz besplatni internet za sve osnovne i srednje škole u CG na 10 godina.
Plan za naredne mesece i godine: dodatnih 1200 km optike, pokriti 90% tržišta, sve BS povezati optikom, HFC na GPON IP mrežu, napad i na rezidencijalne objekte, rast prihoda i profita od prodaje interneta i multimedije pre svega.

Slede moji komentari i utisci: Ako je Vlada čitao, svaka čast! Outsoursing ovde, network sharing, integracija i konsolidacija ovde, mobilna teško bez fiksne ovde, pomenuti Vodafon ovde i ovde još malo. O LTE mreži i njenoj specifičnosti ovde, o bitnosti opstanka npr. ovde. Jedini „problem“ je što ja to nisam pisao misleći na Mtel nego na „tatka na Mtel“. Pohvaljujem težnju i svest o deljenju resursa mreže, tzv. Network sharing. To je gotovo standard u svetu. Neprijatno sam se iznenadio što u prepodnevnoj prezentaciji „tatka firme“ na Telforu nije bilo ni pomena o network sharing-u kao izazovu za LTE mreže. Dakle pisao sam nekima da je LTE mreža nešto sasvim drugačije. Outsourcing svakako, odličan potez! Ljudi u tom slučaju zadržavaju posao, kod drugog gazde. Ulazak u fiksnu kroz akviziciju alternativnih operatora, odličan potez! Optimalno i najbrže! Pohvaljujem prelazak na optiku što bliže korisniku. Mtel praktično ima slučaj greenfield fiksne mreže i tu je optika optimalno rešenje, GPON može (valjda je i Eth P2P razmatran, generalno feasibility studija pravljena). Pohvaljujem polaganje optike po stubovima! To drastično obara CAPEX, u Rumuniji je to odavno primenjeno, a mi se u Srbiji kao gadimo visećih kablova. Strateški ugovor sa EMCG odličan potez, verujem da je pravno obezbeđen za slučaj odustajanja.

Da ne preteram sa hvalom, ima i rezerve. Nisam čuo (nije pomenuto) koliko sve ovo košta odnosno će da košta, koliko je planirano da donese para, koliki take rate (koliko FTTH pretplatnika), sve je ostalo u domenu koncepta bez okvirnih cifara. Dalje, priča o aplikacijama i „farmi“ programera istih. Mislim da ti i takvi ljudi najbolje funkcionišu kao solisti ili u malim grupama. Možda grešim. Poštujem ideju u nameru. To što već donose 1% prihoda Mtelu ne znači da zarađuju osetno, može da bude i da je prihod Mtela mali ;). Pozdravljam, opet kažem, ideju i koncept i navijaću da uspe zbog tih mladih, kreativnih i vrednih ljudi. Nisam znao da u Crnu Goru ima takih đetića – predrasude, jbg! Ja bih pripazio da ne pobegnu u Beograd, ipak se ođe pravi karijera. Ako neće da rukovode, možda i ostanu programeri u CG.
Potom LTE, internet i multimedija – opasan je to put Odiseja pored opojne pesme sirena. Dugačka priča za ovu priliku, uglavnom, treba imati i sreće i biti pametan da bi se ’leba najelo od toga. To važi za sve operatore, ne samo za Mtel. Mnogo pametnih ljudi valja da se bavi oko toga i tu je ona stavka o važnosti kadrova zaista bitna. Ja ipak ne volim flosule o kadrovskom potencijalu, timskom radu, naslušao sam se toga a nagledao sujete. Ozbiljan timski rad sam za sada video samo u kafani.  Pomenuta je propala priča o Mtel-ovom Wimax-u u CG (to je valjda u ono doba bilo vrlo inovativno ili se neko hrabro, možda bahato zatrčao?). Ali, Wimax je propao i u svetu – dešava se, eto, i superiornim tehnologijama. Zbog toga ne treba slepo verovati ni u ove nove. Treba raditi pametno i gledati široko. Široko, ne daleko!  A daleko je 2020. i možda sutra prodaju Telekom.

Izuzetno mi je drago što sam čuo da gosp. Lučić razmišlja i o troškovima. Ja kao ekonomista to pozdravljam, jer nekako mi se čini da nije uvek bilo tako. Dobro je da se vidi da ljudi sazrevaju. Nisam mogao da i to ne primetim. Ko zna, možda je najavljena prodaja uticala pozitivno ;). Realno, misliti o troškovima i uštedama nije uvek zdravo (zapamtite ovo, mladi čitaoci), ja sam bio štedljiv i sad blogujem. Uložiti oko 20-30 miliona € u inoviranu Mtel mrežu u CG možda nije problem, ali vratiti uloženo na plitkom CG tržištu telco usluga, mislim da uopšte neće biti lako. A u međuvremenu treba preživeti, opstati. Ostaje da verujem da su u Mtel-u sve stavili na papir.

Za sam kraj - sa nestrpljenjem čekam finansijske izveštaje Mtel-a CG za tekuću godinu, da vidim rezultate sinergije, pomenutih akcija i promena u biznis modelu. Još jednom pozdravljam pismeni pristup budućnosti koji sam čuo. Suštinski, to je pravi put i iskorak za mobilnog operatora i u skladu sa onim što je pisano na ovom blogu još pre par godina. Ja sam stoga zadovoljan i srećan, makar koincidencija bila i slučajna. Mtel je mala kompanija koja posluje na jednom malom tržištu, ali to ne treba nikoga da sprečava da radi kako struka nalaže, prati trendove i svetsku praksu, ispravlja sopstvene i tuđe greške i teži da bude najbolji. Tako se postaje veliki, alternative jednostavno nema! 

Нема коментара: