Pre nekih 7-8 godina, British Telecom
je startovao svoj projekat BT 21st Century Network (BT 21 CN). Ja
sam ga koliko-toliko pratio posredstvom raznih pisanija na Internetu, trudio se
da proniknem u njegovu suštinu. Što reče jedna moja kolegenica neki dan "Niko se ne bavi suštinom", zato sam ja kao nezgodan, težak i neupravljiv (kako me već karakterišu) rešio da probam. Neću sad o tome šta je sve bilo i kako je bilo i
šta je s tim BT postigao ili nije, ali neke lekcije morate i možete naučiti i od
drugih.
Suština BT 21CN je bila konsolidacija mreže i smanjenje broja
objekata i mrežnih čvorova. Osim pripreme za NGN mrežu sledeće generacije,
jasno je da je glavni cilj bilo smanjenje
troškova mreže. Operatori koji ne
vode računa o tome ili nisu vodili računa o tome, u bliskoj budućnosti biće u
velikim problemima. Povećanje broja objekata i nekontrolisani rast (broja) čvorišta
mreže su pogubni za buduće poslovanje operatora. Sve dođe na naplatu i sve ima svoju meru da stvari
ne bi prooscilovale, mi električari bi to trebalo dobro da znamo.
Druga stvar koju želim ovde da istaknem
je investiranje tj. preinvestiranje.
Ako se desi da se zaglavite sa prihodom i od mreže i servisa koje pružate ne
dobijate očekivano (mnogo), to ne znači da treba da ulažete više ili sve više
da biste zaradili koliko mislite da treba. Preinvestiranje i gomilanje
kapaciteta (zalihe!) jednako je loše ili je možda i “grđe” od podinvestiranja. Niko
neće da se bavi postojećim stanjem i zaostavštinom, svi bi da rade nešto novo.
A to ne može uvek i ne može stalno. Ima li dovoljno zainteresovanih da plate i nadoknade
uloženo? Prvo prodaj, onda gradi – to je danas zlatno pravilo u telekom-biznisu
(first sell, then build)! Osim toga,
možda nije loše malo maziti postojeće korisnike, nego juriti tuđe ili nove. To
sigurno manje košta, a to u doba krize i skupih para nije zanemarljivo.
Telekom biznisu predviđaju blagu
stagnaciju u narednim godinama (prejak je lobi proizvođača opreme da bi se neko
usudio da predvidi veću stagnaciju!) Možda je pravo vreme posvetiti se čišćenju
dvorišta (čitaj: optimizaciji i konsolidaciji mreže). Svaki bum alternativnih operatora po
okončanju krize može biti veoma bolan za velike operatore koji su po svojoj
prirodi i gabaritu tromi. Postoje mnogi veliki operatori u Evropi i SAD koji su
ovu lekciju naučili, neki su je ponegde i skupo platili. Ali oni su veliki,
multinacionalni, može im se, jer ono što izgube na jednoj strani, dobiju na
drugoj. Da zatvorimo krug – ako smo pametni, učićemo na tuđim greškama i iskustvima!
Odmah da vam kažem, ja se trudim da budem pametan, ali… Možda će neko od vas
imati bolje zvezde!
2 коментара:
Ja se ne razumem bas. Zar ta "optimizacija" automatski ne smanjuje pokrivenost teritorije? Jer mnoge zone su pokrivene knap. U mom stanu recimo hvatam dve crte, ako mene zahvati "optimizacija", ja ostajem bez signala. Nisam bas najbolje razumeo sta se podrazumeva pod optimizacijom.
@Milanche:
Optimizacija nikako ne sme da bude na uštrb kvaliteta ili degradacije određenih neophodnih performansi, pa i pokrivenosti!
Optimizacija o kojoj ja govorim u tekstu odnosi se na korišćenje resursa mreže. Npr. ako se fokusiramo na mobilnu mrežu, nema razloga da imamo dve BS koje pokrivaju istu teritoriju ako saobraćajne potrebe to ne opravdavaju tj. isti kvalitet mreže bi mogli da postignemo sa manje resursa. Slično je razmišljanje i u fiksnoj mreži.
Znači, izbeći rasipanje resursa, njihovo dupliranje, poddimenzionisanje takođe tj. sa što manje resursa obezbediti kvalitet koji zadovoljava potrebe korisnika. U principu, optimizaciju treba sprovesti tamo gde ima nekakvog viška (ili čak i manjka) resursa, na to sam mislio.
Постави коментар