Analiza koja
sledi odnosi sa na tržišno učešće
(market share) mobilnih operatora u Srbiji i urađena je na osnovu podataka iz Ratelovog izveštaja o stanju srpskog
tržišta telekomunikacija u 2012. godini. Dakle, šta reći? I Ratelovi podaci su
surovi kada je u pitanju kvalifikacija koja se često čuje u medijima da Telekom
u mobilnim komunikacijama gubi trku sa konkurencijom.
Ono što je iz tabele indikativno,
a ja bih dodao i frapantno, jeste da Telenor i VIP godinama konstantno napreduju
u svim segmentima, a MTS konstantno i uporno stagnira!? Već dve uzastopne
godine Telenor ostvaruje veći prihod
od MTS-a uprkos manjem broju pretplatnika. Prošle godine je Telenor nadmašio
MTS i u ostvarenom odlaznom
saobraćaju! Telenor je, dakle, „pokupio“ korisnike koji puno pričaju i više
plaćaju, možda i više surfuju! A po podacima iz tabele, polako ih prikuplja i
VIP.
Iz podataka se
može zaključiti da je Telenorova baza korisnika tokom prethodnih godina veoma stabilna, što se odražava i na stabilnu
zaradu. VIP ima stalan i ujednačen rast
u svim segmentima, reklo bi se uglavnom nauštrb MTS-ovih indikatora. Reklo bi
se jedna đačka slika rasta jedne kompanije (raste broj korisnika, raste odlazni
saobraćaj, raste prihod – ima li šta bolje?). Obrnuta logika važila bi za...?
Računanje broja
pretplatnika po evropskoj metodologiji (samo aktivni u prethodna 3 meseca) očigledno
nije išlo na ruku MTS-u. Odatle verovatno drastičan pad market share-a u broju
korisnika u 2012. godini. Sugestija Ratelu: treba dati kvartalne podatke i na
osnovu njih možda prosečnu vrednost broja korisnika tokom godine, ako će se
ovako i dalje prikazivati broj korisnika. Ovako se kao merodavan uzima samo
poslednji kvartal (ili grešim?).
Ako se po jutru
dan poznaje, MTS je u velikom problemu u tržišnoj borbi sa filijalama dva
velika evropska operatora. Tačno je da dok jednom ne smrkne, drugom ne svane! Na
osnovu prethodnih mojih analiza ovde, meni je bar jasno vidljivo (a verujem i
drugima) da problem nije u tehnološkom
segmentu poslovanja. Toliko. Dan bezbednosti kao takav više ne postoji –
čemu se onda nadati?
Za par godina srpsko
mobilno tržište će se uravnotežiti
(a onda će doći LTE - ko bude imao para za skupe LTE licence). Ravnoteža će se,
po mom mišljenju, uspostaviti na sličnim nivoima market share-a kao u Crnoj
Gori. Drugi scenario (kako je krenulo) jeste da MTS potone još više (daleko
bilo!) i zameni mesto sa VIP-om. Da se ovaj scenario ne bi ostvario, neko mora
da zaustavi ovaj izuzetno nepovoljan trend. Postoje ljudi plaćeni da ovo vide! I
reaguju! Telekom bi kao velika kompanija sa oko 10.000 zaposlenih morao da ima
bar 50-100 analitičara. A ima li ijednog? Da ima, ova tabela gore bi sigurno
drugačije izgledala. Ili možda grešim?!
Нема коментара:
Постави коментар