Upravljati znanjem znači stvoriti ga, identifikovati, prikupiti, sortirati, uskladištiti, organizovati, deliti, rasporediti, omogućiti pristup, koristiti. Ako se pitate čemu sve ovo, odgovor je – da bi radili prave stvari na prvi način, tj. efektivno i efikasno. Jednom rečju- pametno.
U svom radu “Upravljanje znanjem – put ka uspehu“ Indijac Sureš (Hemamalini Suresh) ovako definiše upravljanje znanjem (eng. knowledge management) :“... proces koji organizaciji pomaže da pronađe, selektuje, organizuje, raširi i transformiše važne informacije i veštine neophodne za aktivnosti kao što su rešavanje problema, dinamičko učenje, strateško planiranje i donošenje odluka.“
Nova ekonomija (znanja) počiva, ne samo na kapitalu, imovini i radu, već i na znanju. Znanje je jedini resurs koji se deljenjem ne smanjuje, nego uvećava ! Samim tim je proces deljenja znanja veoma važan. Znate onu narodnu : Nije znanje znanje znati, već je znanje znanje dati.
Ukoliko neka kompanija prikuplja znanje, kanališe ga i motiviše svoje zaposlene da ga dele, koriste i stvaraju nova znanja i na osnovu njih nove vrednosti i proizvode, ta kompanija ima šanse da bude konkurentna na tržištu. Know-how je upravo sposobnost da se znanje i iskustvo upotrebi za stvaranje novih ili dodatnih vrednosti.
Da bi upravljale znanjem, kompanije moraju da podstaknu i afirmišu interno skrivena znanja, da integrišu znanje unutar organizacije sa onim van nje, da definišu nedostajuća znanja, da učine znanje dostupnim, razvijaju organizacionu kulturu pogodnu za stvaranje novih znanja, inovacija i eksperimentisanja.
Kao i sve druge značajne sistemske i psihološke promene u kompaniji i upravljanje znanjem mora da se generiše „odozgo“, tj. uz maksimalnu i bezrezervnu podršku top-menadžmenta i korišćenje raspoloživih informatičkih tehnologija. Upravljanje znanjem je stvar poslovne kulture, ali i put ka učećoj organizaciji. I u strateškoj balanced scorecard analizi, jedna od komponenti je upravljanje znanjem. U sportu se mladi igrači uvode postepeno uz starije i iskusnije. Bez pravog sistema nema prave igre. Možda se nekome upravljanje znanjem deluje kao priča o svetom gralu (mi Srbi bi rekli sviranje ...), ali ja nekako verujem da to ima smisla. Šta da vam kažem, još nisam izgubio sve iluzije.
Jeste li nekad probali da plasirate neku svoju poslovnu ideju ? I, kako ste prošli ? Dobar šlagvort za neku novu temu. Ima li zainteresovanih ?
Пријавите се на:
Објављивање коментара (Atom)
Нема коментара:
Постави коментар