Ekonomska kriza koja drma svet, popularna SEKA, najmanje je možda pogodila telekomunikacioni sektor. Iako su prihodi smanjeni i dalje ima profita. U fiksnim komunikacijama, profit od voice usluge se takoreći i ne beleži, jer voice usluga sve više ide kao pride uz prenos podataka odnosno Internet vezu. Glavna zarada fiksnih operatora leži u segmentu usluga prenosa podataka, Internet servisa i IPTV servisa. Drugim rečima, internet segment nadomešćuje pad prihoda iz govornog segmenta.
U mobilnim komunikacijama, rast prihoda od razgovora i SMS je sve manji (čak i opada!), ali se zato očekuje (i na delu je) rast prihoda od mobilnog broadanda čiji se procvat tek očekuje u narednim godinama. Za dalji rast neophodno je obezbediti nova ulaganja, a to usled zasićenosti tržišta i smanjenih prihoda, neće biti jednostavno. Nije čudo što se veliki svetski operatori sve više okreću Aziji i Africi kao nerazvijenim tržištima koje imaju potencijal za kakav-takav profit.
Prethodnu godinu je naročito obeležila tema mobilnog broadbanda. Povećana prodaja pametnih telefona (smartphones) i tableta u poslednjem kvartalu 2010. „preti“ pravim mobilnim data bumom u narednim godinama. Počela je i komercijalna eksploatacija LTE-a, naravno „po čika Marksu“ najpre u najrazvijenijim zemljama. Možda to nisu brzine o kojima se na veliko pričalo, ali je komfor sasvim porediv sa žičnim broadband vezama (tako bar kažu iskustva onih koji su probali).
Pored LTE-a, femto ćelija i mobilnog broadbanda nekako mi je iz prošle godine u sećanju ostala i tema Cloud computing-a, kojom se na blogu nisam mnogo bavio, ali sam zapazio njenu intenzivnu propagandu preko Net-a. Nekako se svi intenzivno trude da obrlate preduzeća i kompanije, uštede im na IT troškovima korporacijske mreže, opreme i osoblja, olakšaju im uvođenje novih aplikacija, upgrade-a, čuvanje podataka i sl. Ono što se obećava je, dakle, pouzdanost, raspoloživost, skalabilnost i nadasve isplativost. Nema nikakvih internih „vikiliksa“, brige o plaćanju licenci za softvere, nadgradnje hardvera – može sve po potrebi i na zahtev. Za korisnika servis dolazi iz „oblaka“ i ne vodi računa o tome šta mu sve treba za zadovoljstvo i potrebu koju ima. Ne znam koliko bi korisničke firme koštalo ovakvo zadovoljstvo, ali zvuči primamljivo. Nisam primetio da se neko u Srbiji prihvatio izgradnje „oblaka“, nisam siguran ni da bi postojao jasan biznis model s obzirom da sve velike kompanije već imaju svoju intranet mrežu. Međutim, u nastupajuće doba kada će kresanje troškova biti jedan od glavnih izvora „prihoda“ i profita, možda nešto i bude od ove ideje.
Šta očekuje domaće operatore u još jednoj godini „stezanja kaiševa“? Telenor već radi na modernizaciji mreže i pripremi za 4G, Telekom čeka prodaja, a VIP meri dalju strategiju verovatno zavisno od ishoda tendera za prodaju Telekoma. U svakom slučaju, konsolidacija, optimizacja i racionalizacija mreže je sigurno dobitna kombinacija za doba „stagnacije“ i odlična priprema za rast privrednih aktivnosti koji, kažu optimisti, sledi već od iduće godine. Ovo „konsolidacija“ posvećujem starom drugu sa Folksvagen inicijalima, mnogo je voleo ovu reč, a ja kad god je pomenem setim se njega, živ bio mnogaja ljeta.
Ono što je potrebno Srbiji je rast broadbanda, a potencijal za rast i razvoj mobilnog broadbanda nesumnjivo postoji. S obzirom na aktuelnu (regulatornu i finansijsku) situaciju u zemlji, bez obzira na ishod prodaje, Telekom Srbija će još dugo biti glavni igrač u pružanju fiksnog broadbanda. Ukoliko bude odnosno ne bude pameti, kablovski operatori mogu „zakuvati čorbu“, posebno u gradovima. Alternativa u kojoj se može očekivati oštra borba i šansa za korisnike (i šansa za srpski broadband!) je bežični pristup, a tu su već tri ozbiljna konkurenta Telekomu.
Oporavka srpske privrede neće biti bez novih investicija, ali ni bez razvoja telekomunikacija, naročito broadbanda! Ono što je u tom smislu potrebno Srbiji je ukrupnjavanje telekomunikacione scene. To će biti neminovnost imajući u vidu svetsku ekonomsku krizu. Živi bili, pa videli da li mi je prognoza dobra.
Пријавите се на:
Објављивање коментара (Atom)
Нема коментара:
Постави коментар