30 март 2014

Kupuje se ONO što vredi



Britanski Vodafone kupuje španskog kablovskog operatora "Ono" za čak 7,2 mlrd €. Ovo je druga velika slična kupovina Vodafona na tržištu zapadne Evrope. Prva je bio, podsetite se, Kabel Deutschland. Operator "Ono" je triple-play provajder koji trenutno ima 1,9 miliona pretplatnika i savremenu NGN DOCSIS 3.0 mrežu sa povezanih 7,2 miliona domaćinstava (41% španskog tržišta). Kažu da je "Ono" u svoju mrežu  investirao oko 7 mlrd € od 2007. godine. 

Šta je kupio Vodafone za zaista velike (ja bih rekao preterano velike) pare? Isto ono što je kupio Telenor u Srbiji onomad. POTENCIJAL TRŽIŠTA! Šansu, dakle, vide u bar 5 miliona potencijalnih korisnika. Plus, sinergija prodaje fiksnih i mobilnih usluga. Plus, kao što sam pomenuo i što nedostaje domaćoj „udavači“, moderna NGN mreža!

S obzirom da Vodafone zajedno sa francuskim Orange-om radi na projektu izgradnje FTTH mreže, gde su već povezali preko milion domova, procenili su iz Vodafona da će im ova akvizicija uštedeti na daljim ulaganjima u FTTH i doneti brži obrt kroz sinergiju tzv quad-play servisa (govor, Internet, TV, mobilni). Naravno, oni će sa Orange-om nastaviti sa FTTH u mestima koja nisu pokrivena mrežom koju je izgradio "Ono". Inače, Orange i Vodafone su u Španiji planirali zajedničko ulaganje u FTTH mrežu gde je do 2017. godine trebalo da pokriju oko 6 miliona domaćinstava u 50 gradova. Sada će se strategija očigledno malo promeniti. 

Drago mi je da su mobilni operatori shvatili da bez fiksnih/kablovskih „dodataka“ teško mogu da opstanu. Kome se ova moja formulacija ne dopada - ukrupnjavanje telekomunikacione scene je neminovno za održiv biznis. Fakat je da prihodi u mobilnoj osetno padaju i da velike zarade nema, uloženo je teško vratiti a valja ulagati dalje, u 4G/5G tehnologije. Odakle?
Koliko god da je i prodaja paketa „lutrija“, jer niko sa sigurnošću ne može da predvidi odziv korisnika, ipak je za mobilnog operatora najsigurnije da ima fiksnu alternativu. Smiješano lakše se prodaju, da parafraziramo Njegoša. Ali, i to treba znati, no to je neka druga tema! Da zaključimo predmetnu temu: mobilni operatori će teško održati svoj biznis u budućnosti ako se ne upletu i u fiksni broadband. Fiksni broadband odnosno moćna pristupna mreža (backhaul) je ključni deo buduće heterogene mobilne mreže.

Нема коментара: