31 јануар 2016

Promene u ICT svetu



U januaru je na tržištu telekomunikacija došlo do dve velike promene i ja želim da ovde na blogu budu zabeležene.

U Britaniji je BT kupio najvećeg 4G operatora kompaniju Everything Everywhere (EE), inače zajedničko ulaganje nemačkog DT i francuskog Orange-a, za sumu od oko 15,5 mlrd €, što u kešu što u deonicama. Tako je BT postao gigant sa ponudom 4-Play servisa u Ujedinjenom Kraljevstvu.  Ako budem imao inspiraciju, možda ću o ovoj transakciji da napišem nešto opširnije narednih dana.

Druga velika transakcija je konačno preuzimanje 80% akcija Alcatel-Lucenta od strane kompanije Nokia. Dakle, ovoga puta su na delu proizvođači opreme. Tek da se zna da će kineske kompanije Huawei (naročito!) i ZTE, kao i švedski Ericsson, imati dostojnog takmaca u kompletnoj ponudi  ICT mreža i servisa. Konsolidacija i globalizacija na delu. Ja bih još rekao - vizija generalnog menadžera Nokie Radživa Surija ( CEO Rajeev Suri), čije poteze pratim još dok je bio menadžer u Siemensu. Čovek me podseća na Stiva Džobsa, vidi ono što drugi ne mogu. Rekao sam više puta da treba učiti od najboljih, od ljudi sa vizijom, što u mom slučaju i ne daje neke rezultate, ali ima još dosta do penzije.

Sa druge strane, par nagoveštaja za nova ukrupnjavanja u Francuskoj (Orange i Bouygues Telecom) i UK (mobilni operatori 3UK i O2) – ali, nadležna regulatorna tela za sada ne dozvoljavaju koncentraciju usled narušavanja konkurencije i smanjenja mogućnosti izbora za korisnike. Elem, u traženju novog biznis modela operatori ne sede skrštenih ruku, prave se kombinacije i analize, preduzimaju koraci.

Ja, iskreno, sve ovo pratim zbog zanimanja za regulatornu politiku na tržištu telekomunikacija. Jasno mi je zašto operatori rade to što rade i zašto vendori rade to što rade. U Srbiji se spremaju novi izbori. Najavljena rekonstrukcija državnog operatora sačekaće, verovatno, bar do jeseni, ako se tad neko bude sećao o čemu se pričalo i šta se htelo. Ja nekako mislim da bi bilo dobro da neko to vreme iskoristi da napravi neophodne analize, predloge i koncept.

1 коментар:

lev је рекао...

Cekaj, ja sad ne razumem DT se tek tako odrekao britanskog trzista? I da li to sad znaci da sad imaju parice da kupe nas telekom?