Velika konkurencija i zasićenost tržišta teraju mobilne operatore na stalne inovacije i kreacije, što veoma ide u prilog korisnicima. Domaći Telenor je ponudio besplatno korišćenje mobilnog Interneta sa klupa u Studentskom parku. Time su pokazali srpsku darežljivost po principu „probu ne naplaćujemo“, a pokazali su, takođe, da ne treba čekati državu da bi se unapredilo korišćenje broadband komunikacija. Korisnici će se tako najbolje uveriti u mogućnosti i komfor mobilnog surfovanja, pa će kasnije možda odlučiti da nešto za to i plate.
Odavno se pitam koji će mobilni operator prvi da iskoči sa (flat) ponudom „neograničeno telefoniranje i slanje SMS za 50 Evra“, recimo. A onda sledi, uz prethodno npr. i neograničeni MMS i neograničen pristup Internetu, mail serveru i slično za recimo 100 Evra. Šta mislite, dragi moji blogeri, ko će se prvi otvoriti ? Prednost svakako imaju oni koji imaju razvijenu mrežu, a to su MTS i Telenor. A za predlog, ako plate – plate, ako ne – moje je bilo da ih podsetim (kako nekad otprilike reče balkanski špijun).
Ili ideja „prst u oko“ – ponuda od 40 sati besplatnih razgovora za fiksnu naknadu od 10 Evra, kako je onomad u Belgiji tamošnji mobilni operator Mobistar „smestio“ Belgacom-u. U Belgiji inače oko 35% domaćinstava nema fiksni telefon, a još oko 30% domaćinstava planira da ga otkaže. Podsetiću da je broadband u Belgiji veoma rasprostranjen i da otkaz fiksnog telefona nije samo usled mobilne konkurencije, već i zbog ponude VoIP telefona.
Pisao sam i ranije da je trend fiksno-mobilne supstitucije (FMS) sveopšte prisutan u svetu i mislim da je bolje da umesto što jurimo evropski prosek penetracije fiksnih telefona, možda je bolje da sačekamo da Evropa dostigne naš stepen penetracije. Fakat je da smo se kao narod „žešće primili“ na mobilne telefone. Očekuje nas (valjda) i dodela WiMAX licenci, a preko WiMAX-a i uvođenje VoIP usluge. Setimo se i da je Telekom onomad nagovestio uvođenje Softswitcha u svoju mrežu, a to između ostalog znači i uvođenje VoIP telefona. Čeka nas i rebalans tarifa i verovatno ista cena za razgovore po Srbiji (cela Srbija - jedna tarifna zona). A kad zvati komšinicu košta isto kao i zvati rođaka u Vranju, e onda između fiksnog i mobilnog neće biti razlike. Ne znam šta će narod da radi sa tolikim telefonima, a ako stvarno ne bude znao – počeće da ih otkazuje, pretpostavljam po redosledu uvođenja.
Pre nekoliko dana imao sam priliku da prisustvujem jednoj prezentaciji objedinjenih komunikacija (Unified Communications) i iznenadio sam se u kom su obimu u Srbiji (kod velikih preduzeća) uvedene IP PBX centrale. Normalno je da privatni vlasnici firmi vode računa o troškovima, a IP tehnologija je „dušu dala“ za to. Interesantno je da Telekom nije ušao u taj biznis-segment, a pomenuta preduzeća, za potrebe komunikacija svojih filijala i kancelarija, mrežu, resurse i usluge Telekoma koriste u samo najneophodnijem obimu (tamo gde se mora). Sve mi se čini da je usluga IP Centrex pomalo zakasnila, mada ruku na srce, Cenrex u Srbiji i nikad nije bio zaživeo, za razliku od npr. Slovenije.
Novo telekomunikaciono vreme traži mudre, pametne i odgovorne ljude. Ljude sa idejama i ljude od akcije. Sa promenom tehnologije i tržišnih okolnosti i ljudi moraju da se menjaju. Ni u fudbalu nije isto kao što je bilo, od stare slave se ne živi.
2 коментара:
Konkurencija je pozeljna. Vreme je da prebacimo na neki drugi posao npr. na prodaju hrane, jer se ovo trziste telekomunikacija polako gushi.
Ej, odlican vam je ovaj tekst, hvala
Постави коментар