12 мај 2009

Digitalna podela Srbije 2

Naš drug Sloba se baš raspisao noćas i ja to shvatam kao kompliment. Ministarka bi morala ovo da mu obračuna u bonus, jer čovek gine za ministarstvo u kome je (ipak samo) savetnik. Zbilja mi nije jasno zašto se Sloba osetio prozvanim ? Ima li u MTID nekog ko po funkciji i po nadležnostima treba da brani ovu stvar i zašto oni ovde isturaju Slobu (naravno, uz dužno poštovanje, ako treba ovo još jednom da kažem) ? A sad in medias res.

Kao prvo i osnovno, ja sam protiv bilo kakve diskriminacije u ovoj zemlji. Predlog za US je samo povod da branim pravo građana Srbije na jednakost i ravnopravnost, u ovom slučaju telekomunikacionu. Nema nikakve realnosti koja to može (i ne d’o Bog, treba) da promeni. Naročito me „frustrira“ kada to rade oni koji su izabrani da štite interes SVIH građana i treba o svima da brinu podjednako. Za tu frustraciju nije nebitno da sam ja za njih godinama unazad glasao. Sad mogu da me „frustriraju“, zaslužio sam.
Univerzalni servis koji sam, nadam se da ste primetili, dobro i pravilno definisao u uvodu mog prethodnog posta, treba da važi za celu Srbiju ma kako sramotna ili mala bila ta garantovana usluga. Jedino tu i takvu realnost priznajem, pogotovo ako gledamo sa aspekta Vlade i države. Moja kritika je usmerena samo na tu komponentu i u tom smislu sam rekao da takav, za mene diskriminatorski predlog ne bi trebalo da prođe. Ako neko misli da je to priznavanje realnosti i faktičkog stanja, žao mi je, ne slažem se, ali ima i drugih realnosti, pa neka proba da priča o njima u smislu priznavanja ako ima „onu stvar“.
Šta znači : realno je da jedni imaju više, a drugi manje ? Jeste, realno je i tako je, isto kao što jedni žive bolje i imaju bolje plate, a drugi jedva sastavljaju "kraj s krajem". Treba li da ozvaničimo zakonom takvo stanje ?
Operatori! Ovima gore morate da obezbedite ovoliko, a onima dole je dosta i ovolicno, oni su ionako nerazvijeni godinama unazad ? Jel’ vam ovo zvuči ružno i sramotno ? Da neće MTID da obeća da će ovi sa severa kad se napune 256k znanjem da krenu kao misionari na jug da informatički edukuju ove koji su se patili sa 64k (ko i to bude imao) ? Rekoh već ranije, neka Beograd ili Vojvodina imaju i 4Mbps prosečnog broadbanda (i imaju i imaće sigurno, ništa sporno), ali ne sme onih 20-ak opština biti „zakucano“ na obaveznih 56k. Da neće neko da im ponudi više ? Ako se, dragi čitaoci, prethodno nismo razumeli, nadam se da je sada jasnije. I nemojte da se zajebavamo sa ovim stvarima i sa onim CDMA operatorima kojima će neko da zavrće uši da uvode kineske telefone po selima južne Srbije ! Znači, Slobo, druže, ako je to 56k za SVE, onda je 56k, koliko god to internet funkcionalno bilo ! Tehnologija nije bitna, to stalno i pišem i potenciram, bitno je da korisnici dobiju zadovoljavajuću uslugu i operator zadovoljavajuću zaradu. Ona treća mogućnost da operatori kažu «hoćemo i možemo 256/512k svima koji to hoće, a pare iz fonda ćemo tražiti samo u opravdanim slučajevima» - i svi čekamo da kiša počne da pada, možda dočekamo na tim javnim konsultacijama. Ja mislim da je odavno na potezu regulator a ne operatori.

Da ne ispadne ovo moja i Slobina „utuk-na-utuk“ prepiska, ali moram da se pozovem na još neke navode iz njegovog komentara i to samo u svrhu razjašnjenja. Kaže, treba uraditi ono što je realno i sprovodivo – slažem se, ali ne može se krenuti od repa. Ajde da prvo regulišemo pravila igre, ošišamo travu na terenu, dovedemo igrače koji znaju da igraju, obučemo sudiju u žuto i obrijemo ga do glave da bude k’o Kolina, proverimo rupe na mrežama, napumpamo loptu, pustimo igru da krene – a onda ćemo videti da li je bolje ukiniti ofsajde ili aut-linije. Sam si, Slobo, okarakterisao regulativu kao kilavu, konkurenciju kao nepostojeću, čemu onda frka oko 56k ili 256k ? A ono da ti dođe da štošta kažeš i napišeš – verujem ti, ali otišao si za savetnika u ministarstvo. Hvala što pratiš i čitaš ovaj blog i što si mi posvetio ovoliko vremena.

4 коментара:

Slobodan је рекао...

Pazi, ne kažem da je predlog koji je iznet na raspravu idealan ili da je bilo ko od nas prepametan :) Dokument je upravo i sastavljen tako da omogući raspravu upravo oko ovih stvari. Ja se lično slažem sa tobom oko toga da bi svi trebalo da budu tretirani isto, ali ima ljudi koji misle suprotno i javna rasprava je pravo mesto da se sukobe argumenti za i protiv.

Pozdrav,
Sloba

P.S.
Meni je lično stalo da se kao zemlja pomerimo sa mrtve tačke u oblasti telekomunikacija. Zato mi je stalo da se svaka razumna diskusija o pitanjima iz te oblasti podigne na što viši nivo. Zato insistiram na tome da MTID što češće pravi javne konsultacije i zato pratim ovaj blog, i druge foruma koji se bave tim pitanjima.

Saša је рекао...

Drago mi je da misliš slično kao ja. Super je i što neki ne misle kao ja, jer ja da sam dobro mislio ne bi dovde stig'o ;).
Podržavam svesrdno ideju za češće tribine, javne diskusije. Upravo sam na tu temu i ja sa mojim kolegama nešto u tom smislu započeo.
I sad jedno pitanje od naših drugara koji takođe čitaju moj blog - pitaju mene danas : Zbilja, zašto se Sloba toliko osetio prozvanim ? Lično misim da si gore u P.S. dao odgovor.
Možda sutra neću moći da dođem na raspravu i zato da kažem : predlog nije uopšte toliko loš kad ne bi bilo diskriminacije. Ali napisaću ti nešto na ovu temu, iako nisam baš prepametan za to, jer se nisam mnogo tom tematikom bavio. Nabaciću neke ideje.

Vladan је рекао...

Za diskusiju je potrebno troje pa da i ja malo zabiberim.
Ja sam neko ko je pregoreo čekajući liberalizaciju ovog segmenta tržišta i danas mi je već sve jedno šta dogovorite jer je svaki dogovor ili pravilnik bolji nego da ga nema a o univerzalnom servisu kao dokumentu mislim da je mlaćenje prazne slame koja je prethodnoj garniturio vlasti služila kao alibi da ništa ne urade a sadašnja iako želi ima problem što se bavi nadgradnjom a da osnov nemamo.
Osnov se zove konkurencija, tržište i rezultati tog tržišta kroz moćnije i platežno sposobne operatere. Dakle slamu treba sakupiti a ako nemaš od koga onda je to ulazna barijera za to tržište.
Dakle ispričaćemo se, donećemo neke dokumente i obaveze za plaćanje, odvaliti tarifu po mnogim osnovama i onda će mo da se čudimo gde su ti ulagači.
Redosled koraka u tim moćnijim zemljama na kojima težimo je bio otvaranje tržišta u vreme kada je fiksna telefonija bila servis za sebe i prihodovala pa su zbog toga operateri ulagali u mrežu i opremu a danas je poklekla (skoro i u Srbiji) pred mobilnim servisima. Zatim su nacionalne agencije pritiskale incumbent opertaere oko interkonekcije do nivoa da se nacionalni saobraćaji ujednače i da korisniku nije važno po toj osnovi tarife koga zove u zemlji da bi potom krpile rupe u nerazvijenim sredinama gde tržište nije imalo rezona da ulaže i tako je nastao pojam Univerzalni servis.

Ovo sve što sam rekao je izrazu mog skepticizma u konačni rezultat a ne pomoć oko ove javne rasprave ali nisam mogao da odolim a da to ne kažem.

pozdrav
Vladan

Saša је рекао...

Dobrodošao, Vladane !!!!

Slažem se suštinski sa tobom, i ja mislim da se previše značaja davalo univerzalnom servisu i da je bilo da je redosled poteza promenjen. Motor razvoju telekomunikacija i ID nisu korisnici koji čekaju elementarni servis i treba : ne zaboraviti one koji nemaju i omogućiti im da dobiju, ali i omogućiti razvoj i širenje svima onima koji to mogu i hoće.
Ovo poslednje što sam rekao ne znači da treba negde da piše ovima samo 'leb, a ovima i 'leb i pečenje.
Znači, podržavam otvaranje tržišta inače, razvoja a ni para neće biti.
Univerzalni servis je pitanje za državu, a ne za operatore, kao što je i socijala zadatak države a ne preduzeća. Negde država nešto mora i da pruži, a ne samo da uzima. Uzimala je tuđa, sad samo uzima i naša, nije čudo što Srbi ne vole i ne poštuju državu...