27 јануар 2010

Šta očekivati i šta činiti

Sledi post koji je usko (nado)vezan za moj rad na Telforu 2009, mix raznih tema i problema, predviđanja i razmišljanja o budućnosti telco-operatora. Možda neko nađe nešto zanimljivo.

Kao što je na delu integracija i konsolidacija među proizvođačima opreme, tako će tome morati da pribegnu i operatori. Ukrupnjavanje scene je neminovno. Mali će morati pod okrilje velikih, to je dobro i za jedne i za druge.

Outsourcing je obično noćna mora za zaposlene, ali ne mora da znači da outsorsovanje delatnosti znači i gubitak posla za radnike. Za operatore outsoursing može značiti i poboljšanje reaktivnosti i znatne uštede, a može im pomoći i da se okrenu kreativnijem i inovativnijem delovanju. Vredi razmotriti naročito kod rutinski orijentisanih poslova.

Budućnost je sigurno u ekspanziji wireless data segmenta koji će istovremeno uticati na tzv. mobile backhaul infrastrukturu, što će predstavljati značajan izazov za operatore. Flat-rate paketi postaće “standard” i mera za uspeh. Kad kažem wireless data ne mislim na to da će mobilnim telefonima i aparatima neko da internetiše na veliko, već će se mali gadgeti i modemčići koristiti za broadband pristup od kuće, sa laptopa ili netbooka gde god bili. Ne mora to da bude 4G (LTE), ionako su svi ulupali grdne pare za 3G licence i opremu, red je to malo iskoriste. Živo me i zanima kako će da naprave mobilne aparate sa baterijama koje izdržavaju neku non-stop širokopojasnu vezu, makar da se 100 puta zovu smartphone. Možda su spas netbook-ovi, koji čini se, sve više dobijaju na popularnosti. Kad je već pomenut backhaul – nema dobre wireless broadband mreže bez dobre fiksne core mreže! Ostaje da vidimo i kako će se sa sve manje para operatori prilagođavati IP transformaciji (prelaz sa TDM-a).

Pisao sam o tome i mnogo ranije ovde, jednostavnost korišćenja je killer aplikacija. Na nju se sad kalemi i što veći protok i to je ono što korisnicima sigurno čini zadovoljstvo. Uz to, kao servis provajder, nije loše imati profil svakog korisnika, naročito biznis korisnika, jer je personalizacija takođe dobitna kombinacija.

Neću se ovde baviti onim što je sad apsolutni trend na zapadu tzv. green tehnologije, emisija CO2 i slično. Kod nas nema green bez yellow.

Cene usluga će nastaviti da padaju što će itekako uticati na marginu profita operatora. Srećom po operatore, tu su Kinezi kao vendori sa sve boljom i sve jeftinijom opremom (opet yellow). Treba uklopiti održavanje, servise, tehnologije, finansijski model, korisnike, mobilni broadband, IPTV, fiksni broadband, LLU i ostalih 300 čuda i biti uspešan i dugovečan na telekomunikacionom tržištu. Za to će vam trebati univerzalci, ljudi što većeg i što šireg telekomunikacionog i ostalog znanja i umeća. Ne preporučujem se, samo mislim da je to telco HR profil za budućnost.

4 коментара:

milis је рекао...

Saša,

Slažem se da je opis univerzalca iz zadnjeg posta dobitna kombinacija, međutim takav univerzalac bi trebalo da ima i posebu finansijsku inspiraciju :), a u mnogim stvarima bi bio nezamenjljiv.

Nisam baš siguran da sam razumeo deo o outsourcingu, daj neki primer.

Pozz

Saša Stamenković је рекао...

@milis:

Univerzalac ne bi bio nezamenjiv, ali bi bio dragocen. Takve ljude po pravilu ne vodi isključivo materijalni interes, tako da ne mislim da bi gazda imao finansijske teškoće oko angažmana, a uz to efekti rada su merljivi i mogu se lako dogovoriti .

Outsourcing: može održavanje (naročito korektivno), može IT podrška, mogu planerski i inženjering poslovi, može svašta. Na kraju krajeva, mnoge moderne usluge su i orijentisane kao outsourcing, doduše za preduzeća (IP Centrex, Cloud computing, SaaS), ali je ideja i svrha ista.

DING је рекао...

Postoji jedna nezgodna stvar za univerzalaca (češće upotrebljavani termin "devojka za sve" - gotovo svaka radna organizacija ih ima) u Srbiji. To je da im se često uvaljuju "vrući krompiri", poslovi gde od nekoliko zala treba birati manje. Kako univerzalac pokriva više oblasti obično "ispadne" da su baš ovo poslovi za njega. A "popularni" poslovi obično pripadnu karijeristima laktašima (koji ponekad dolaze iz istoimenog mesta kod Banja Luke), a koji uzgred, veštim manipulacijala prigrabe ove gore pomenute efekte rada univerzalca. Pojednostavljeno, posao laktaša je npr. da ode do banke da podigne novac pa on ima extra rezultate jer je čovek doneo pare u firmu, a posao univerzalca je da začepi cev koja je pukla pa su njegovi rezultati loši jer je iscurelo mnogo vode.
Nadajmo se samo da na kraju krajeva sve dođe na svoje mesto...

Анониман је рекао...

Ljudi da se ne zavaravamo, ako "univerzalac-operativac" nema ortačko-pajtašku vezu sa glavnima u organizaciji, koji dodeljuju posao, ni u slučaju hitnog krpljenja cevi, vrućeg krompira ili kako god nazvali "investicioni projekat", "devojka za sve" može biti samo ukrasni inventar u firmi.