19 септембар 2011

Šansa za mobilni broadband


Koji faktori su najbitniji za razvoj mobilnog broadbanda u nekoj zemlji?

ARPU kod fiksnog broadbanda (ARPU, eng. – prosečan prihod po korisniku): što je veći, bolje je za razvoj mobilnog broadbanda. Ukazuje na broadband razvijeno tržište i na korisnike koji znaju šta je broadband, troše ga i ne mogu bez njega. Da bi ga imali uvek i svuda, rešenje je mobilni broadband!

GDP (BDP) po glavi stanovnika: što veći, to bolje. Bogatija i razvijenija zemlja - ljudi mogu da troše više na ICT.

Najava implementacije LTE: u zemljama gde se očekuje puštanje LTE tehnologije, može se očekivati i rast mobilnog broadbanda koji je imanentan LTE tehnologiji.

Pokrivenost stanovništva fiksnim broadbandom: što veća raspoloživost fiksnog broadbanda, manje ima prostora za rast  mobilnog broadbanda. Tamo gde nema fiksnog broadbanda, mobilni broadband je spas i premija za korisnike. Za naše uslove, ovo je možda najbitniji faktor. Slično kao za kablovsku TV i IPTV – manje su šanse za uspeh IPTV-a u gradovima gde su već odavno razvijene mreže kablovskih operatora, a ograničavajući faktor u manjim sredinama može biti jedino cena. Dakle, atraktivna cena i ekskluzivnost je apsolutno dobitna kombinacija.

ARPU kod mobilnog broadbanda: ako se danas manje troši na mobilni broadband nema razloga za brigu. Ima šanse da se atraktivnijom ponudom i boljom pokrivenošću (boljim kvalitetom mreže) troši sve više i više. Visok ARPU mobilnog broadbanda u današnje vreme često ukazuje na ograničen broj (dobro platežnih) korisnika, visoke cene, ograničenu konkurenciju, a samim tim ne obećava proširenje baze novih korisnika.

Penetracija mobilnog broadbanda u razvijenim i bogatim ekonomijama kreće se oko 20%, dok je u zemljama u razvoju reda jednocifrenih procenata.

Iz priloženog se lako može zaključiti kakve su šanse za razvoj mobilnog broadbanda u Srbiji. Može ga biti više i biće ga sigurno više, ali hoće li i koliko biti isplativ, veliko je pitanje. Telenor i VIP imaju jasan cilj i strategiju, napadaju Telekom i u sferi mobilnog i u sferi fiksnog broadbanda. Operatori koji «furaju» i mobilni i fiksni broadband moraju da preispitaju svoj strateški put, jer nije naivno i mora se biti pametan. Kolač u Srbiji nije više tako veliki.


1 коментар:

Анониман је рекао...

Koristan link o mobilnim operaterima kod nas: http://www.telenor.com/en/resources/images/cmd11-05-Telenor-Serbia_tcm28-59122.pdf