04 јун 2013

Ko, šta i koga spašava



Srpski dnevni list “Novosti” je u svom jučerašnjem (3.jun) broju objavio dodatak “Vodič za telekomunikacije”. Ne znam da li je ovo prvi ovakav dodatak, ali pohvaljujem od srca! Ljudi su, onako usput, napravili nešto da im pozavide i najbolji ICT časopisi kod nas. A unutar lepo skockanog izdanja, eminecije svih domaćih operatora – dve šarmantne dame, pet velikih direktora, naravno, uključujući pomenute dame.
Svako od direktora je promovisao svoje adute u ponudi usluga za korisnike, komentarisao stanje na tržištu i planove za budućnost, najavio novine. Telekom promoviše letnji roaming m:tel paket za letovanje u CG. Možda probam! SBB najavljuje ulazak u mobilne vode krajem godine (verovatno kao virtuelni operator MVNO, sa Telenorom ili sa VIPom?). Telenor ozbiljno ulazi u domen mobilnih finansijskih usluga (novi su vlasnici srpske KBC banke). VIP Mobile očekuje nastavak rasta tržišnog udela i porast broja korisnika. Oni koje to najviše pogađa kritikuju politiku RATEL-a i odlaganje primene prenosivosti broja u fiksnoj, kao i odlaganje roka za digitalizaciju TV signala. 

E sad, da li je Orion Ring aplikacija inspirisala direktora Orion Telekoma da uđe “u ring” – uglavnom, sadržajno, odsečno i “bez rukavica”. Dopada mi se takav stil i pristup. Direktor Oriona se žali na neravnopravnost na tržištu, visoke cene zakupa infrastrukture i veleprodajne cene ADSL portova i podvlači ulogu regulatora.

“Na tržištu Srbije ostaće samo oni teleoperatori koji budu inovativni. Jedino inovacije mogu da donesu rast u oblasti telekomunikacija.... Pri tome, materijalni resursi nisu od presudnog značaja.” 
Tačno tako, naročito što je pomenuo i ekonomiju znanja kao bitan faktor.

”...U vreme krize ne možete da očekujete da će na tržištu bilo šta povoljno da se desi ukoliko ne delujete stimulativno. Ovde mislim o samom poslu regulatora na tržištu, koji mora da bude hrabriji i da tržište oštrije reguliše...”
I sa ovim se potpuno slažem, jer smatram da je u korist razvoja srpskih telekomunikacija. A šta se podrazumeva pod ”oštrije”, ostavljamo svakome na volju.


O svom, kako je rekao, najvećem konkurentu Telekomu kaže: 

”...On je ”cenovni lider” na tržištu, jer su želeli da osvoje najveći udeo na tom tržištu ne obazirući se na odnos kvaliteta i cene usluge. Samim tim, tako su i pozicionirani. Odavno smo tu trku prepustili njima, a mi smo se okrenuli kvalitetu i inovativnim servisima.”
Kad rekoh malo pre “bez rukavica” - evo ih! Bačene izazovno “u lice” najvećem rivalu! Sad bi trebalo “patike i na teren i zabiti Orionu 5 komada”. Pokazati ko je ko! Ali, dragi čitaoci, zato što tako razmišljam, zato sam ja tu gde sam, dakle, nemojte me uzimati za ozbiljno. Svako ko je za sučeljavanje (argumenata) biva, po pravilu i društveno odomaćenoj praksi,  ignorisan! Možda ima i drugačijih iskustava, daj Bože!


Kao poenta u intervjuu: “– Kada očekujete da će situacija biti ravnopravna? – Onog trenutka kada Telekom Srbija preispita svoje strateške, finansijske i investicione prioritete.... Dok ih ne prodaju ili dok država ne odluči da više investira u njih.”
Ovo prvo je važno i možda čoveka treba poslušati. Ja lično mislim da bi to bilo dobro. Ovo drugo, bez obzira prodaja ili ulaganje, bojim se, neće doneti rešenje problema o kojima gospodin Đinović govori. Suviše jednostavan zahvat za kompeknost problema i situacije u srpskim telekomunikacijama. Možda je ovo dobra tema za dalju diskusiju ovde, ako ima zainteresovanih.


I na kraju da se vratim na naslov Đinovićevog intervjua “Spas jedino vidimo u novim tehnologijama”. Ja ne bih bio ja kad ne bi ponekad oponirao velikim direktorima. Oni, ako su veliki, nikad to ni meni ni drugima ne i zamerili. Elem, ne slažem se ”sa naslovom”! Spas nije jedino u novim tehnologijma – spas je u novom biznis modelu! Intervju je lepo počeo sa inovacijama i ekonomijom znanja, ali znanje i inovacije u novim tehnologijama drugi odrađuju za nas! Primena novih tehnologija svakako zahteva neko znanje, ali inovativnost je u sprezi traženih servisa i biznis modela koji “radi”. A “radi” onaj koji donosi rast dobiti, gospodin Đinović će, kao menadžer privatne kompanije, to dobro razumeti i sigurno se složiti.

2 коментара:

Анониман је рекао...

Na žalost dodatak dnevnog lista "Novosti" nisam imao prilike da pročitam, ali je slika jasna.

Na web stranici dnevnog lista "Danas" http://www.danas.rs/dodaci/biznis/kamen_na_kamenu.27.html?news_id=262227 se pojavljuje dodatna informacija o uzrocima problema "našeg" Telekoma:
"Gubitak od 110 miliona evra, koji direktno utiče na stabilnost javnih finansija u Srbiji, nikako nije privatna stvar menadžmenta Telekoma Srbija, koji duguje objašnjenje o poslovnim rezultatima TV Arena sport."

Kao i u većini "naših" javnih preduzeća, njihove upravljačke strukture stalno imaju nove i nove biznis ideje, koje svi mi na kraju plaćamo. U praksi se uvek pokaže da nemamo viziju, i da stranci mogu samo promenom upravljačke strukture da naprave uspešne kompanije u Srbiji. E sad zemlja kojoj upravljačke stukture čine stranci se zove ... kolonija.

Saša Stamenković је рекао...

Slažem se da finansijski gubitak Arene traži obrazloženje.

Slažem se i da je problem naših (državnih) kompanija kontrola menadžmenta i nedostatak vizije. U tome je razlika i "učinak" stranih vlasnika, koji kao u slučaju NIS, naprave extra uspešno preduzeće.