04 март 2014

Profit najavljuje prodaju?



Ja generalno volim da čitam menadžerske intervjue i sad se, posle dovoljno uzoraka pitam – zašto direktor Telekoma, koji je tehničko lice, uvek u svojim intervjuima više priča o politici nego o biznisu, a naročito o telekomunikacijama kao struci? Generalni direktor Telekoma Srbija objavio da Telekom prošlu godinu završio sa neto dobiti od 15,3 milijarde dinara, što je porast od 4 milijarde za godinu. Pričao je i o prodaji napomenuvši da Telekom vredi oko 2 milijarde € i da u slučaju prodaje infrastruktura ide pod obavezno.  
Otkud priča o prodaji u sklopu objavljivanja tako dobrog rezultata o poslovanju?
Čak je rečeno da treba šire odškrinuti vrata i investicionim fondovima, oni mogu dobro da plate. Da razmišljamo malo – investicioni fondovi preferiraju perspektivna  preduzeća koja dobro posluju, nedavno je investicioni fond KKR kupio SBB i zadržao postojeći menadžment, a prezime direktora SBB-a se sasvim slučajno završava na k. Možda nema nikakve veze, a možda ima. Čini se kao win-win: državi dobra kinta, menadžmentu produžetak mandata.

Posle investicija od 14 milijardi u 2013-oj, Telekom planira da uloži 16 u tekućoj godini, dominantno u IT segmentu i, kako je rečeno, u što veći protok podataka ka korisnicima (verovatno i od korisnika ka mreži). Kao neko ko pomalo prati dešavanja na telekomunikacionom tržištu, moram da kažem da veći protok uglavnom ne podrazumeva i odgovarajući priraštaj zarade.  Mobilna se nekako stidljivo pominje za razliku od euforije pre par godina, kada sam ovde pisao da ne treba baš otpisivati fiksnu. Tad me niko nije uzimao ozbiljno, isto je i danas, dakle videćemo (se) za par godina.

„Podjednako smo ulagali u sve segmente našeg poslovanja, i u mobilnu i fiksnu telefoniju, i u multimedijalne sadržaje i servise, i u nedovoljno uređene poslovne procese unutar kompanije, što je do sada bilo zapostavljeno.“

Ako kompanija koja ima „nedovoljno uređene poslovne procese“ napravi dobit od 15 milijarde, a i ranijih godina ne manje od 7 milijardi, šta će biti onda kad se poslovni procesi usklade i skockaju? Pomalo čudno, zar ne?!

Ono što mene kao akcionara Telekoma zanima: Da li se ovde radi o konsolidovanom nerevidovanom izveštaju ili je ovaj rezultat napravio samo srpski deo Telekoma? Zašto su izostali podaci o prihodu, rashodima, poslovnim pokazateljima iz kojih je proistekla dobit? Mene baš zanima odakle potiče ova dobit, ako se ulagalo u sve oblasti podjednako? Telekom ima direktora za PR, morala bi ovakva saopštenja da budu usklađena sa svetskim običajima. Mnogo priče o parama, vraćanju dugova, dividendi, ulaganjima –  pare samo izviru, a ne kaže se odakle? Još jedna stvar mi je zanimljiva – kaže se da sredstva za investicije neće biti obezbeđena iz novih zaduženja. Zašto? Ako je Telekom ekstremno likvidan, koja to banka neće da odobri kredit za nove investicije, koje se po istorijatu Telekoma zavidno vraćaju? Zašto trošiti keš ako se već priča o prodaji kompanije? Nije bitno koliki je dug, već da li je „zdrav“ i da li se može servisirati. U čemu je „kvaka“ – sačekaćemo vidljivost godišnjeg izveštaja. U berzu kao objektivnog tržišnog procenitelja vrednosti Telekoma se, opet se podvlači, ne veruje. Ako je tako, kladim se da berza neće ni videti Telekom, bar dok ima aktuelnu vlasničku strukturu.

Mislim da je ovaj itekako zvučan rezultat trebalo „ekonomskije“ objaviti, da ne izgleda kao da je sve palo s neba uz princip „ima dobiti, daj da ga prodamo!“ Izgleda da je ta priča (prodaja) izvesna, ne bi je direktor Telekoma potezao baš sad bez nekog razloga. Problem je, čini mi se, što ponovo niko neće izaći sa racionalnim razlozima „za i protiv“ i sve uz uslov da ima ozbiljnih kupaca.  

„Naša konkurencija sada nije samo u Srbiji, već svuda u svetu.  .... . Tržište je vrlo dinamično, morate biti okretnuti razvoju, novim servisima, kako biste uspeli da kompenzujete sav onaj pad koji je neminovan iz tradicionalnih servisa.”

Izazovno za komentar, ali ostavljam za razmišljanje.Ako ste veliki, moraju da vas napadaju. Dobro ajde, ne baš svi! E sad, kako ostati veliki - o tome neka razmišljaju akcionari, ako ih zanima.

DOPUNA: Ista ova vest objavljena je i u drugom mediju.
Uvertira onoj gore vesti i komentarisanom intervjuu objavljena je nekoliko dana ranije u dnevnom listu koji je, kao etalon za istinu, verovatno zaslužio ekskluzivnost vesti o povećanju dobiti. E, tamo ima nekih podataka o kojima sam se prethodno pitao. Plus dokaz da se PR mora popraviti i unaprediti.

U šta je „Telekom“ najviše ulagao prošle godine i kakvi su planovi za ovu godinu?
- „Telekom Srbija“ je u 2013. investirao oko 14 milijardi dinara u nove projekte, što je veliko povećanje u odnosu na 2012.
Time je pokazao da je ubedljivo najveći investitor u ovom sektoru. Pušteno je u rad stotine novih baznih stanica, položeno je više od 1.700 kilometara optičkih kablova, investirano je u osavremenjivanje servisnih platformi i IT rešenja. Za ovu godinu takođe je planiran još veći iznos za investicije.

Nije važno uložiti najviše para u odnosu na druge. Važno je u šta i kako su pare uložene, tj. da li će se investicije isplatiti. Napraviti stotine baznih stanica i izgraditi hiljade km optike samo po sebi nije dovoljno, ništa ne govori i nije nikakav garant uspeha.

U kom segmentu je „Telekom“ prošle godine bio najuspešniji?
- Najbolji rezultat je što smo tokom 2013, i to posle četiri godine, uspeli da zaustavimo pad korisnika mobilne telefonije koji je iznosio više od 800.000 korisnika. Uspeli smo da 2013. godinu završimo sa zaustavljenim padom korisnika i da ostvarimo čak i blagi rast od nekoliko hiljada. Imali smo značajne rezultate i u segmentu multimedijalnih servisa. Prošla godina je bila rekordna i po broju neto rasta novih korisnika. Sa 66.000 novih korisnika u 2013. imamo više od 250.000 korisnika, što je odličan rezultat.

Tu smo i kod pokazatelja: blagi rast mobilnih pretplatnika, 66 hiljada novih multimedijalnih (IPTV) korisnika. Šta je sa telefonskim i broadband pretplatnicima? Zašto da nagađamo? Ovih 250.000 IPTV pretplatnika su zaista odlična baza za prihod. Lično mislim da tu još ima prostora za rast, ali posle ovoga će se sigurno  trgnuti i kablovska konkurencija. Treba računati sa još ozbiljnijom utakmicom, nije više dovoljno samo izaći na teren. Uz to, veći broj IPTV korisnika – veći problemi, veći troškovi, ne treba to zaboraviti! Slično onoj „mala deca- mala briga...“

Da zaključim, ozbiljni ljudi (i potencijalni kupci, svakako) će ozbiljno analizirati ovaj fascinantan novi rezultat Telekoma, koji kao kompanija ima mnogo, mnogo prostora da bude bolji. Dokaz je i sve ovo što smo pročitali po medijima.

5 коментара:

DING је рекао...

G-din Direktor priča o politici jer je pitanje Telekoma pre svega političko pitanje: koga "sponzorisati", kome dati da izvlači pare u privatne džepove i da pljačka Telekom i sl.
A tek pitanje privatizacije nema nikakve veze ni sa stvarnim ekonomskim razlozima, ni sa rezultatima poslovanja, a ponajmanje sa telekomunikacijonom strukom.
Vučić i njegova kriminalna družina bi ga vrlo rado prodali kako bi tim novcem plaćali penzije, državne plate i koristili radi podmirivanja ostalih populističkih rashoda. Jedino je problem što je Tadić odbio da ga proda za 950 miliona, a trenutno verovatno ne može da se dobije veća cifra pa bi bilo politički pogubno prodati ga za manje.

DONG је рекао...

Slazem se.
Mts od pre recimo dve godine i mts danas nisu ista mreza. Unapredjena je do neprepoznatljivosti, ako se secate onog truleza od pre par godina, provera stanja informacija od pre deset dana, za novu godinu ili beer fest mreza se redovno raspadala, stabilizuje se tek oko podneva sledeceg dana u najboljem slucaju, pokrivenost je bila ocaj, tacnije mozda je na karti mts pokrivo odredjenu teritoriju, ali kapacitet mreze je bio u raspadu, retko gde je mreza radila kako valja. To sam ja kao korisnik primecivao. Medjutim, danas mts mreza po meni radi odlicno, a zbog odlicnih promocija (tipa 50% popusta na pretplatu) po meni je mts ubedljivo najbolji izbor, kako po ceni tako i, mora da priznam, po kvalitetu. Da ne sudim sad koja je mreza zaista najbolja, ali telekomova definitivno moze da stane rame uz rame sa konkurencijom, s tim sto tu istu konkurenciju sije po pokrivenosti.
ADSL je po meni oduvek telekomov bio najbolji (za divno cudo). IPTV je sasvim zadovoljavajuci tehnicki gledano, problem je relativno slab izbor standardnih kablovskih kanala, ali generano je sasvim okej.
Koja je poenta svega ovog? Pa poenta je da telekom, ma koliko bio truo iznutra (vi to bolje znate od mene, da se ja ne pravim pametan), tj. uprkos tome, telekom nudi odlicne usluge, odlican kvalitet, konkurentne cene (meni cak u mobilnoj telefoniji lici i na "dampingovanje" (da se neobavezno izrazim), tako da mi je "konkurentna cena" previse blag izraz), a pri tom i posluje u plusu. O kakvoj neophodnoj prodaji mi pricamo? Telekomu prodaja nije neophodna, srbiji jeste. Tj. srpskim politicarima i lesinarima. I naravno stranim grabljivicama. Zakljucak, prodaja telekoma je politicko pitanje i nista vise. Samim tim prodaja ce se neminovno desiti, jer ovde logika, analize i argumenti za i protiv ne vaze - ovde se samo ceka pravi trenutak, i telekom ode, pa makar i na stetu srbije i njenih gradjana jer oni tu nisu bitni (!). Bitne su jedino korporacije i krupni kapital. Ne verujem da ista mozemo da promenimo, ali bar da ne zivimo vise u zabludi, vec da konacno nazovemo stvari pravim imenom.

Saša Stamenković је рекао...

@DING:

Pitanje privatizacije je pitanje održivog poslovanja preduzeća i pitanje daljeg razvoja telekomunikacija u Srbiji.

@DONG:

Otkud pomisao da je Telekom eventualno truo iznutra, ako si toliko nahvalio usluge Telekoma? Mogli bi da diskutujemo o nekim tvojim stavovima, ali ostavićemo za drugu priliku.

DING, DONG - pitanje prodaje Telekoma nikako nije političko pitanje! A da je politika umešana "do guše", to jeste!

DONG је рекао...

Pa nahvalio sam ih jer im 3G iz 2001 i 4 Mbit/s (iz promocije koja je toliko dobra da se ne odbija i koju sam uostalom i ja pre nekih godinu i po potpisao jer mi se smucilo da budem na 1,5 mbs po ceni sa kojom rumuni lete na mesec sto puta vecom brzinom) rade kako treba. Sto mislim i da nije neki izazov za poziciju i privilegije koje imaju u ovoj drzavi. Znaci to sto radi (i sto su u ugovoru obecali) zaista radi kako treba, sto sam i pohvalio (ne vidim tu nista sporno), ali telekome nemoj molim te tolike brzine, raspasce nam se stojadin iz '88. I molim te usput zabrani i konkurenciji da bude toliko brza, osetljivi smo na promaju. 2014-ta je, mi tek sada dobijamo mogucnost prenosa fiksnog broja, pitam se ko je to kocio.
Ne, nisam kontradiktoran, poenta je da dok nije bilo prenosa u mobilnoj telekom se raspadao, cim krenula prpa, odmah da vidis kako moze. Ali to ne znaci da u telekomu nije "trulo". E sada, zasto taj trulez ne moze da se otkloni i da ostanu samo oni koji stvarno nesto znaju i koji stvarno tamo rade, da se strucnjaci zaposljavaju na javnom konkursu (legitimnom "po evropskim standardima"), zasto je to toliko nemoguce i zasto je nemoguce samo tulez da se otkloni, vec mora celi telekom da se proda, to je izgleda pitanje za 2 milijarde evra.

DING је рекао...

@Saša

Optimisto!