07 мај 2009

Kota 50k

Farncombe Technology's Principal Consultant Benjamin Schwarz kaže da je tipična kritična masa za IPTV uslugu najmanje 50.000 korisnika. Bez toga – džaba ste krečili. Dakle, prema kalkulacijama analitičara, veliki CAPEX uložen za puštanje IPTV u pogon ima smisla tek ako i kada dostignete ovu cifru. Otežavajuća okolnost je što je tržište za IPTV veoma usitnjeno i uglavnom lokalnog ili regionalnog karaktera. Gospon Švarc ukazuje i na „problem“ upravljanja set-top box-ovima koji predstavljaju oko 60% CAPEX-a operatora, a čiji je radni vek ne duži od 2-3 godine. To uzrokuje da operatori moraju da obezbede upravljanje nekoliko tipova različitih „kutija“, što znatno usložnjava održavanje i administraciju (tzv. OAM) i povećava OPEX.

Ozbiljni operatori svakog kvartala objavljuju gde su i kako su i u tom smislu, evo par podataka za neke sa kojima mi u Srbiji treba da se upoređujemo a propos teme „broj IPTV korisnika“. Npr. Swisscom je Q1 2009 završio sa 139.000 IPTV korisnika, Hrvatski T-HT sa 151,000 (167% povećanje, u martu 2008 bilo je 56,350), Telekom Slovenije preko 85,000.
Domaći Telekom ima sve preduslove da dostigne kritičnu cifru 50.000 – Srbija ima preko 2,5 miliona domaćinstava, baza ADSL korisnika polako raste (preko 300.000, od čega oko 60% Telekomovih korisnika), sistem i sadržaji su za početak sasvim prihvatljivi, samo treba videti gde „zapinje“. Pretpostavimo još da je protočnost do Head-end-a odnosno Midlleware-a kroz IP mrežu osigurana i potpuna. Pitanje je samo da li je u našim (platežnim) uslovima dovoljno tih 50.000 korisnika ?

5 коментара:

Анониман је рекао...

Pa zapinje upravo na sadržaju jer nema razloga da korisnik pređe sa nekog od postojećih jačih kablovskih operatera ako za to ne dobija bolji izbor. Ti si tehnički orijentisan čovek i onda precenjuješ tu stranu a digitalni kvalitet nije dovoljan. Oni koji još nisu korisnici ni cable ni DTH operatera verovatno nisu platežno sposobni.

Saša Stamenković је рекао...

Anonimni prijatelju,
vidim da ne čitaš redovno moj blog. Skoro ću da se uvredim za ovo da precenjujem tehničku stranu priče.
A sa ovim da oni koji nemaju ni kablovsku ni DTH nemaju da plate, pa zato i nemaju... Sve si mi rek'o. Valjda je tako i za ADSL i za običan telefon. A oni koji nemaju da jedu, takođe nemaju para. Logično.
Izgleda da se NESMO baš razumeli.
Pozdrav i hvala što si počeo da pratiš ono što pišem !

Анониман је рекао...

Pa i nismo se razumeli a ja ću morati da budem duži u izlaganju.
Osvrnuo sam se na tvoj zaključak da su sadržaji sasvim prihvatljivi sa čime se ne slažem i to si i prećutao.
Izvini ako te je to "tehnički" dodirnulo ali to je uglavnom i problem ing. ljudi koji svoj radni vek provedu samo u Telekomu.
Možda je rečenica o platežno sposobni korisnicima (ili domaćinstvima) pregruba ali 2.5 miliona domaćinstava je prilično jaka kategorija kada treba platiti nešto. Najbolje je da pogledaš u statistiku visine računa tih rezidencijalnih korisnika pa da onda realno i smanjimo potencijalno tržište jer je video servis nešto skuplji u osnovi a manje potreban od telefona bilo koje vrste.
Ako na to tržište ulaziš naknadno gde već postoje neki igrači onda je to tim teže i prostor za dalji rast Telekoma u video servisima je mnogo više na uštrb slabih postoječih igrača nego novih koji su sve ove godine čekali baš tu tehnologiju.
Šta misliš koliko ima tih postojećih korisnika (domaćinstava) video servisa danas u Srbiji ?

Saša Stamenković је рекао...

Dobro je, prijatelju, što ti nemaš nikakav ing.problem pa se kriješ kao anonimus. Stav treba izlagati i braniti imenom i prezimenom. Ili imaš ili nemaš "znaš-već-šta".

Sadržaji su prihvatljivi - tačno, ja mislim da jesu. Ko se ne slaže -ok.
Ovo "tehnički" - pa ja se ubih objašnjavajući stalno da problem nije u tehnici, već u prodaji - živi se od onoga što prodaš, ali rekoh ti da ne čitaš pažljivo ono što pišem.
2,5 miliona domaćinstava je ciljna grupa, sveukupno tržište, niti može i a naopako je da svi oni budu pretplatnici jednog servis-provajdera. Ali da je to cifra -jeste.
Ovo kasnije opet nisam razumeo poentu tvoje priče, video servis manje potreban od telefona (?!), rast Telekoma na uštrb malih igrača (?!). Pa Telekom jedini nudi IPTV u Srbiji za sada i što ne bi i SBB-u bacio rukavicu u domenu pružanja video-servisa ?
A pitanje koliko ima korisnika video servisa - isto onoliko koliko ima TV, ostalo je stvar tehnike. A kako im uzeti još para, eto tim "tehničkim" pitanjem bi ja bio opterećen da sam operator tj. servis-provajder.
Ajde ako me već znaš (onda treba da znaš i da ne mogu baš da pišem sve što znam) - javi se da razjasnimo ko šta misli i ko šta zagovara. Da ne ispadne da sam zadrt na sopstvenom blogu.

Saša Stamenković је рекао...

I ne javi se moj anonimni prijatelj... A taman smo razvili diskusiju.
Baš mi je žao ako sam ga obeshrabrio, šteta !