Nedavno sam pominjao neophodnost i neminovnost ukrupnjavanja telekomunikacione scene. Pri tome sam mislio na Srbiju, a desilo se u SAD. Drugi kupuje četvrtog i postaje prvi iliti AT&T kupuje T-Mobile USA od «majke firme» Deutsche Telecoma za ukupno 39 mlrd $ i to 25 mlrd u kešu a ostatak vredi 8% deonica i mesto u upravnom odboru AT&T. Ovim potezom AT&T prestiže Verizon i postaje lider američkih bežičnih komunikacija.
Šta je vredno ovih para? Ukupno 34 miliona korisnika i godišnji prihod T-mobile-a od oko 22 mlrd $. Ako zanemarimo korisnike, prodali su skockanu firmu za skoro 2 godišnja prihoda! (Na ovu činjenicu podsetite se samo procene vrednosti Telekoma Srbija pred prodaju!)
Her Rene Oberman (DT CEO) je sa ushićenjem ovaj posao ocenio kao vrlo povoljan za DT, koji je time dobio finansijsku injekciju neophodnu za novi prodor u Evropi. Negde sam pročitao da će DT pare koje dobije da iskoristi manjim delom za kupovinu akcija i većim delom za smanjivanje svog sadašnjeg duga za oko 30%.
Odakle pare AT&T-u na ovu krizu? Tu je moćna JP Morgan banka. Nešto mi pade na pamet da je predsednik Obama onomad rekao da je američki cilj da za 5 godina 98% Amerikanaca ima broadband pristup. Nije li ovo dobar put ka tome? Ne mogu ga brže dostići do bežičnim mobilnim HSPA ili LTE tehnologijama.
Krajem prošle godine, na mobilnom tržištu SAD, Verizon je imao oko 31,4% učešća, AT&T oko 26,6%, T- mobile oko 12,2%. Sa svojih postojećih 86 miliona korisnika i T-Mobile-ovih 34 miliona, AT&T će imati 120 miliona korisnika naspram Verizonovih 94 miliona. Treći na listi je Sprint. Verizon je kupio najveći deo američkog frekvencijskog spektra za otvoren put ka 4G, a AT&T je, eto, kupio T-mobile. Svako ima svoj biznis-put.
U čemu je ili u čemu može biti problem? Verizon i AT&T u ovim okolnostima imaju 3 od 4 mobilna broadband korisnika i pitam se da će snižavati cene kako bi omogućili da baš široke narodne mase postanu broadband korisnici. Ovom kupovinom je konkurentnost američkog mobilnog tržišta opasno narušena i verujem da će biti posla i za regulatornu agenciju SAD. Na kraju krajeva, ovaj dil tek treba da se odobri i ozvaniči u narednih godinu dana, ali ako ste skeptični, setite se reči nobelovca Obame (pomenute banke ne morate da se setite).
Prethodne godine su i AT&T i T-mobile zajedno “rebrendirali” svoje 3G HSPA mreže govoreći da nude 4G brzine. Naravno da je to marketinška “žvaka”. T-mobile nije imao u planovima skori prelaz na LTE, dok je AT&T planirao LTE. Ovom prodajom je Nemcima skinuto breme upgrade-a mreže, novih troškova i investicija. Nemojte misliti, dragi čitaoci, da je sve ovo slučajno. Nemci su odavno hteli da nekako izađu iz američke priče. Pričalo se prošle godine da će ih kupiti Sprint. I pored povećanja prihoda od data servisa za nekih 20-ak %, dobrog korisničkog servisa, atraktivnih ponuda i telefonskih aparata i paketa, u poslednjim mesecima beležili su osetan pad broja korisnika! A to već pali crvenu lampicu uz ionako konstantan pad prihoda koji je prisutan gotovo svih mobilnih operatora.
Prve reakcije T-mobile-ovih korisnika na ovu vest kreću se od očaja do razočarenja i nazad. Mnogi od njih su bili baš nekadašnji (nezadovoljni) korisnici AT&T-a. Ništa čudno u tome da operatori koji barataju velikim brojevima ne mare mnogo za pojedinačne korisnike. Ostaje im nada da AT&T neće baš potpuno “apsorbovati” T-mobile i da će neka posebnost i specifičnost tog ogranka ostati. T-mobile je, recimo, prvi uveo Android telefone u SAD (AT&T poslednji, ali AT&T ima ekskluzivu sa iPhone-om!).
Osim ogromnog broja korisnika, AT&T nasleđuje izvanrednu mrežnu infrastrukturu (preko 6000 BS, HSPA+ u 50 najvećih gradova SAD) kojom šire pokrivenost i povećavaju gustinu pokrivanja. Ne treba govoriti koliko je to uštede u novcu i u vremenu za izgradnju. Povećana gustina pokrivanja je “majka” za pružanje kvalitetnih broadband servisa. Dakle, ne treba se čuditi zašto vredna pčela kidiše na cvet, jer razloga uvek ima i razlozi uvek postoje. A zato valjda i vi čitate ove redove ;).
U čemu je značaj ove američke priče za nas u Srbiji? Pre svega u nagoveštenoj nameri Telekoma Austria da postane većinski vlasnik Telekoma Srbija. Slična bi bila ovdašnja situacija sa američkom i oko tržišta i oko interesa kompanije koja kupuje. Prateći trendove na mobilnom tržištu, mislim da su namere i AT&T i Telekoma Austria (čak i T-Mobile USA) potpuno u skladu sa tehnološkim i poslovnim kretanjima. Svi razmišljaju unapred, a mi živimo u Srbiji.
Пријавите се на:
Објављивање коментара (Atom)
Нема коментара:
Постави коментар