17 август 2011

Dobra priča u njihovoj mreži

Privatni mobilni operatori u Srbiji nastavljaju sa dobrom praksom redovnog objavljivanja kvartalnih izveštaja o poslovanju. Time nam, svakako, pomažu da pratimo kretanja i trendove na srpskom mobilnom tržištu. Svesrdno pozdravljam transparentnost, pravovremenost i otvorenost u informisanju! Verujem da korisnici i stručna javnost to zaslužuju.

I VIP i Telenor beleže značajan rast prihoda i dobiti, uz povećanje i broja korisnika. U nedostatku zvaničnih informacija, ostaje da verujemo da je i Telekom ima sličan trend i da srpske mobilne telekomunikacije odolevaju ekonomskoj krizi, čak i osetno napreduju.
Prihod Telenora u prvih 6 meseci 2011. iznosi oko 18,1 mlrd dinara (oko 180 mil €), a VIP-a oko 6,6 mlrd dinara (65,6 mil €). U Telenoru kažu da trenutno imaju 3.061.000 korisnika, dok VIP ima preko 1,5 miliona.
Moja jedina zamerka tim izveštajima je u izračunavanju tržišnog učešća: Telenor kaže preko 35%, VIP egzaktno 14,7%, a pitam se otkud znaju ako nemamo podatke iz Telekoma za konkretni period (mada, možda Ratel ima, pa im ša'ne).

Podaci koji su me malo iznenadili su – investicije! Telenor je u samo u drugom kvartalu 2011. uložio oko 13,5 miliona € u modernizaciju mreže, dok je VIP u prvoj polovini godine uložio čak 29,9 miliona €. Ulaganja su im znatno veća nego prošlogodišnja u istom periodu, posebno kod Telenora (skoro 3 puta). Na osnovu ovoga, može se zaključiti da će mobilni Internet u Srbiji tek da doživi ekspanziju i da korisnici mogu očekivati dobru pokrivenost i dobre brzine protoka (HSPA+).

Poredio sam malo ove podatke sa podacima iz vrlo sadržajnog Izveštaja Telekoma Srbija o poslovanju za 2010. godinu gde piše:
MTS 5,5 miliona korisnika (360.000 manje nego u 2009.!), a poslovni prihod u celoj 2010-oj 36 mlrd dinara; MTEL Srpske 1,3 miliona mobilnih korisnika, prihod mobilne 15,7 mlrd dinara, a ceo Telekom Srpske ima poslovni prihod 25,6 mlrd dinara; MTEL CG 445.000 korisnika, prihod 4,8 mlrd mobilna, a 6,1 mlrd dinara ceo MTEL CG.
I da ponovimo: Telenor 3 mil korisnika, šestomesečni prihod 18,1 mlrd dinara; VIP 1,5 mil korisnika, šestomesečni prihod 6,6 mlrd dinara.

Zaključak poređenja bio bi sledeći: VIP Srbija se po biznisu (broj korisnika-prihod) približava mobilnom MTEL-u Srpske, dok Telenorov biznis koji je do sada bio u rangu MTEL-a Srpske polako grabi ispred. Ako bi rekli da je biznis MTEL-a Srpske i CG "rame uz rame", isto važi i za MTEL CG. MTS je, nažalost, u biznis sferi znatno ispod svih navedenih "kompanjona" (broj korisnika-prihod). Ukoliko Telenor održi trend rasta iz prve polovine ove godine, a MTS bude na nivou rezultata iz 2010. godine, Telenor će sa 2,5 milona korisnika manje imati gotovo isti prihod kao MTS! Ne znam šta reći, a rekao bih. Elem, dobro bi bilo da imamo sveže podatke i iz najvećeg operatora da bi izbegli pretpostavke. Neka se zna ovde da sam ja skromno pomogao biznis MTS-a pretplatom na 3G postpaid. Nije baš k'o Čovke Zvezdu, ali i to je neki opšti interes, jer velike srpske brendove treba (p)održati i pokazati im da imaju prijatelje.

Dobro je što mobilne telekomunikacije u Srbiji i dalje rastu i razvijaju se. Očekujmo veći "uticaj" mobilnog 3G interneta! Možda je vreme da se ozbiljno razmisli i o ponudi četvrte licence za MNO (ovih dana sam negde pročitao da su Bugari rešili da daju i četvrtu, a Bugarska je tržište poredivo sa našim). Ako ne bude niko od velikih hteo, možda je prilika za Orion da "osveži" svoj biznis (ne znam kako stoje sa parama za širenje biznisa). U svakom slučaju, to će biti dobro za telekomunikacionu struku i sve nas koji se njome kako-tako bavimo.

4 коментара:

vladan је рекао...

ne znam što se čudiš na rezultat ove komponenete prihod po jedinici korinsika za mobilnu tel.
MTS je godinama (opet ex inženjer u ulozi biznis menadžera) gledao kako da namakne broj korinsika a ne prihod niti je mario za troškove. Otud i 500K Čolinih kartica pa još posle toga nekoliko takvih besplatnih marketing podela i koje je to tržište prihoda kaži ti meni ?
Kažu (urbana legenda) da je jedno vreme od tih 500K Čolinih kartica bilo samo 13% aktiviranih pa se to malo posle popravilo. Baš me zanima koliko je njih nastavilo da kupuje prepaid dopune za te brojeve ?
Sa druge strane oni prvi Mobtel korinsici su bili sve sam krem korinsika sa računima koliko njih 100 napravi na prepaid karticama mesečno i koji zbog samo promene broja nisu želeli da ga menjaju i kad je to bilo znatno skuplje jedno vreme koristiti od MTS ponude.
U pitanju je pre svega percepcija korinsika o državnoj firmi i koliko je ona reaktivna kad im zatreba a ovde je reč o biznis platežnim korinsicima kada kreiramo prihod. Ta percepcija se jako teško menja pogotovu u prostoru gde nema izražene konkurencije.
Za MVNO verujem da ima više zainteresovanih ali to je još jedan odličan primer zašto se kod nas ne razvijaju telekomunikacije a odatle i tržište serisa, trka cena, tržište kapitala i radne snage.
Svbe zajedno boljitak po korinsike

Saša ST је рекао...

Ja se čudim?! Na ovo? Šališ se?

Ja samo želim da ukažem na zapuštenost analitike i na pogubnost takve prakse, kao i na besmislenost frljanja velikim brojevima koji sami po sebi ništa i ama baš ništa ne znače. Ništa više u ovom trenutku i ništa manje. Verujem da pameti još uvek ima u ovoj Srbiji, ako neko baš hoće, i "tamo".

Анониман је рекао...

ex ing hara, a vi se dopisujte i dalje

Saša Stamenković је рекао...

Ne znam u čemu je poenta ili problem sa dopisivanjem?
Da li treba nekome da zavidimo na haranju? To se valjda tako zove, jel'?