Telekom operatori ulažu značajna sredstva u svoju mrežu, ali mnogi pokušavaju i da se oprobaju na drugom terenu – polju medija, produkcije i isporuke multimedijalnih sadržaja. Pokušavaju da pronađu svoj biznis i u isporuci TV sadržaja. Koje su konsekvence novog angažmana, ključni faktori za uspeh, opasnosti koje vrebaju, razlozi koji ih navode na taj posao i strategije koje će koristiti – verujem da operatori sve to zaista znaju i da znaju šta hoće i kako hoće. Verujem i da žele da malo promene digitalni svet medija, da malo uštinu od kolača kablovskih operatora. Do sada su operatori prenosili sadržaje (glas, podaci) koje su prevashodno korisnici generisali i nudili jedni drugima, a sada operatori žele da sadržaje nude korisnicima. Ok, zadovoljstvo je u davanju!
Licenciranje TV programa zna da bude nezgodna igra u kojoj ponekad učestvuje više zainteresovanih, a glavni “problem” na kraju je prihvatanje sadržaja od strane korisnika. Uz sve to, tu je i konkurencija kablovskih i satelitskih operatora. Da li telekomi zaista mogu da naprave bolje deal-ove za programe od TV kuća koje se time godinama bave? Jako je važno zadržati dugoročnu raspoloživost ponude programskih sadržaja.
Uopšteno, uslov za uspeh je kvalitet servisa (programa) i dobro iskustvo korisnika umiksovano sa tehnološkim inovacijama koje to obezbeđuju (npr. IPTV). Ništa sporno ako je sve to isplativo na kratak i/ili duži rok. Ništa sporno u tome ako trošite svoje pare. Ako vam je to isplativo – možete i slona učiti da leti.
Ovo jeste doba velikih i dramatičnih promena u telekomunikacijama (a i šire). Tehnologija itekako utiče na medije, ali i mediji na tehnologiju. Da li će Internet video da “ubije” biznis kablovskih TV operatora? Da li će online kanali i Internet video distribucija da omogući dobar biznis telekom-operatorima? Mišljenja su oprečna, ali, rekao bih, niko ne sme da se kladi.
Mislim da je glavna začkoljica u komfornosti terminalnih aparata (tableti, smartfonovi, da ne govorimo o mobilnim običnim ili tzv. feature aparatima). Mala slika na ekranu mobilnog aparata naspram velike TV slike i ugođaja gledanja nema nikakve šanse na pobedu. Slično kao i u priči PC protiv tablet-računara, ko god ušao ili izašao iz PC biznisa. Poslednja istraživanja pokazuju da se gledanje TV-a, kao običaj, čak povećava sa pojavom mogućnosti gledanja Internet sadržaja (TV aparati sa Ethernet portom!, ima ih i kod nas). Mogu još ohoho da pišem o ovome, ali zaključiću samo da Internet video umnogome preti da poremeti i ugrozi današnji TV biznis. Treba li nekome da pričam o famoznoj popularnosti YouTube-a? Uostalom, za proizvođače sadržaja su sve TV kuće, operatori i provajderi servisa samo još jedno koleno (posrednik) između njih i gledalaca tj. korisnika. Ako je tu Internet, dokle će im trebati posrednici?
Mobilni video do danas nije baš uspeo da se značajno probije do korisnika, bez obzira na njegovu privlačnu ekskluzivnost. O nekoj masovnoj upotrebi, koja je ključ dobre zarade, mislim da nema ni govora. Telekom operatori imaju svoj osnovni (core) biznis i od njega još uvek mogu dobro da žive. Sve ostalo, ukoliko se isplati i može da napravi dobit , nije i ne mora biti isključeno, ali gubljenje fokusa i rasplinjavanje može da bude vrlo opasno. Samo je petica odlična ocena, a Radovan treći je večna inspiracija, pa i za naslov ovog teksta!
Нема коментара:
Постави коментар