27 мај 2010

PayTV danas i sutra

U ukupnom broju PayTV pretplatnika u svetu, Azija učestvuje sa preko 50%, kaže In-Stat u jednom od svojih najnovijih istraživanja. Sama Kina ima 26,3% učešća, a Severna Amerika i Evropa po oko 15,5% učešća. Očekuje se dalji rast PayTV tržišta. Do 2012, PayTV korisnika biće skoro 750 miliona širom sveta, a do 2014. oko 855 miliona, pri čemu će i dalje Azija činiti 50% tog broja.

Šta još kaže In-Stat? Broj IPTV pretplatnika tokom prošle godine porastao za 46,1% i u 4Q09 dostigao cifru od 33,3 miliona. Najveći porast od 9,1% zabeležen je u poslednjem kvartalu prošle godine. U ukupnom broju IPTV korisnika, Istočna i Zapadna Evropa učestvuju sa 49%. Broj kablovskih pretplatnika u svetu je tokom 2009 porastao za 4,4%. Do 2014., broj satelitskih Tv pretplatnika dostići će 250 miliona, a naročito će rasti u azijsko-pacifičkom i južnoameričkom području. Dakle, Evropljani su opredeljeni za IPTV i CATV.

Iz godine u godinu me čudi da kod nas, evo kraj maja je, nema nikakve analize tržišta telekomunikacija, a kamo li njegovih segmenta. Podaci se iznose sa takvom neažurnošću i takvom vremenskom distancom da nemaju skoro nikakvu važnost u trenutku kad se iznose. Jednostavnije rečeno, baratamo sa bajatim podacima. A posebna je priča što podatke i ne koristimo u neke pametne svrhe. Nekad su srpski (tj. jugoslovenski) šahisti bili u samom svetskom vrhu, a šah je misaona igra u kojoj pobedu donosi upravo bolje razmišljanje unapred. Danas su srpski šahisti marginalci u svetskim razmerama. Prestali smo da razmišljemo o potezima unapred tj. to činimo nekvalitetno.

16 коментара:

Анониман је рекао...

Da li neko znazašto se odustalo od DTH platforme u Telekomu Srbije,kada bi to kompletiralo našu ponudu (onde gde može-IPTV, a gde ne može-satelitski DTH)? Time je prepušteno tržište SBB-ovom Total TV i rumunskom DIGI-u.

Saša Stamenković је рекао...

Anonimni prijatelju očigledno iz Telekoma - čiju "našu" ponudu?

Ovo nije blog Telekoma! Moraš da pitaš nadležne u Telekomu za to što te zanima ili da ti neko kompetentan iz Telekoma ko čita ovaj blog odgovori na ovom istom mestu.

A kaži ti meni tako anoniman, kako je u Telekomu?

pozdrav.

DING је рекао...

U TV distribuciji nema toliko para kao u npr. internetu/prenosu podataka, tako da "veliki" operatori koriste TV distribuciju samo kako bi upotpunili 3play paket ondosno radi zadržavanja i pridobijanja novih korsnika za bazične usluge.
Verujem da je i open IPTV lansiran u tu svrhu - radi borbe sa cable operatorima oko internet tržišta. Sudeći prema ponudi i ceni paketa open IPTV teško je verovati da Telekom ostvaruje bilo kakvu zaradu.
Što se DTH tiče tu se može ponuditi samo televizija pa je Telekom to prepustio Gagiju i rumunima. Neće ljudi da se bakću... A vidimo i da treći DTH operator (bugari) koji je dobio dozvolu još u decembru još uvek nije startovao...
Divan izbog DTH operatora: Soroš, rumuni, bugari... Međutim, satelitu se u transpondere ne gleda... Neka se samo razvija tržište i biće dobro i za krajnje pretplatnike i za državu a valjda i za nas koji radimo u telekomunikacijama...

Saša Stamenković је рекао...

Ding,
lepo si "odigrao" ulogu Telekom-PR-a, možda će ti se vratiti ;).

Slažem se u svemu. Telco operatori vide u Tv distibuciji priliku za zadržavanje korisnika i podsticanje njihove lojalnosti, kao i za pariranje kablovskim operatorima u segmentu 3Play. Mrzi me sad da tražim gde sam već o tome pisao ovde na blogu, ali to je to.

Prava suština je u ovoj poslednjoj rečenici koju je Ding napisao. Nadam se da će i Aleksandra to da shvati.

DING је рекао...

Nisam želeo da budem PR Telekoma, samo sam prokomentarisao "našu" ponudu i strategiju kako bi ostvarili "naše" interese da "nam" konačno krene i da "nam" svima bude bolje :)

Pri tom, ne tražim da mi se bilo šta vrati, ako me se sete za svetski dan telekomunikacija sete, ako ne... :)

Saša Stamenković је рекао...

Ma nema veze, nema razloga da se pravdaš. Ja sam "strejt" kad su "naši" PR-ovi u pitanju.

Vidiš dokle je došlo, imam toliko ozbiljnih tema na dnevnom redu i na lageru, a ja se ovde zajebavam u komentarima i sekiram moje drage blogere.

DING је рекао...

Evo pročitah šuška se da DT pokreće petu po redu DTH platformu u Češkoj.

Dakle, ne treba isključivati mogućnost pojave četvrte DTH platforme u Srbiji i to možda baš od naših...

Saša Stamenković је рекао...

@Ding:

Naši misle da je red na vaše, jer ionako se uvek njihovi ovajde!

U Češkoj je dobro pivo, pa je i DTH isplativiji.

DING је рекао...

A možda se pokrene i državna DTH platforma putem izrealskog satelita koji smo dugoročno zakupili pa od pretplate da se servisira dug po tužbi izraelske strane.

Predlažem da se zove Prle-Sat a eto i ideje ko će prenositi skupštinska zasedanja da Tijanića rešimo tih briga...

Saša Stamenković је рекао...

Nije loša ideja, a i program bi mogao da bude obogaćen. Snimaš šta se radi u jednoj kući pa prikazuješ u drugoj, jer ova izraelska tehnologija ima te mogućnosti. I Prle će to da gleda, samo sa prugicama.

Анониман је рекао...

Očigledno da, slučajno ili namerno, u Telekomu, osim nekoliko ljudi, niko nema sluha za DTH, satelite, DVB-S2/MPEG4 itd. Šteta...sve sami kablovci i telefondžije... A oni koji kažu da DTH preko satelita nije isplativ biznis neka malo pogledaju sajt Eutelsata i videće da uopšte nema slobodnih kapaciteta na atraktivnim satelitima, HD TV sve pojede, cene zakupa su porasle 25%, sve se rasproda još nekoliko meseci pre nekog novog lansiranja, kojih ima vrlo malo...

Saša Stamenković је рекао...

Slažem se da DTH može biti isplativ, ali gde?
U Srbiji - sumnjam...

Ima li neka tehnologija uopšte, a da je najveći operator "promaši" i ne proba da zagazi u nju? Mora malo studioznije da se radi. Analitika i sinteza.

Vladan је рекао...

Pa da li je isplativo ili ne pokazuje samo da li ima ponude, po kojoj ceni i šta se nudi. Ovo je segment tržišta koji se razvio pre nego je Ratel uopšte smislio nešto kako da reguliše, tačnije da "ONEMOGUĆI RAZVOJ" pa sad ide teško a državni operater nije na toj tehnologiji nešto napravio jer tu tehnologija ima najmanje posla već je tu pitanje biznisa tipa šta imaš u ponudi. Uopšte u Video priči incumbent operatori su novi igrači koji ne shvataju odmah da je sadržaj ponude daleko bitniji od same tehnologije što nije toliko dominatno u njihovim tradicionalnim servisima pa je potrebno vreme i metamorfoza kadra.
Servis bilo koje vrste preko satelita izgleda na prvi pogled kao poslednja alternativa tehnologijama kojima je vlasnik blogera zadojen (jednom žicar, uvek žicar) ali činjenice su veoma neumoljive. Evo ih nekoliko:
- I u najrazvijenijim telco zemljama postoji jedan segment tržišta (kuća, vikendica,...) teško dostupnih ili manje isplativih gde postoji potreba za telco uslugama a TV je tako nasušna potreba kao i telefon, data je kao nedonošce u tim sredinama. To je verovali ili ne 10-20% stanovništva najmanje. Da ne govorimo o onima privremenog/sezonskog korišćenja, vikendice pogotovu u divljini. Malo li je ! mislite o tome
- Sve si napisao o IPTV i rastu ali to da je u ukupnoj video servis priči u svetu Satelitski pristup zastupljen sa blizu 50% a Cable sa blizu 30% pa tek onda DTT i na kraju IPTV radi korektnosti nisi.
- Ima mnogo ozbiljnih SAT platformi u praksi u mnogo ozbiljnim zemljama i zajedničko im je da nema takvih granica osim u content pravima što je papirna i biznis prepreka a ne tehnološka. Još kad je takva platforma dopuna/bundle onim zemljanim jedna prava biznis divota. Srpsko tržište još tako malo razvijeno onda više nije toliko malo a i već spomenute prisutne platforme odavno nisu samo u okvirima matične države u kojoj su nastale već su u svim okolnim zemljama. Ne govori li vam to nešto ? Uostalom šta je Telekom Srbije tražio u RS i MN ako ne da konvergencijom ima više pretplatnika nego što bi imao pojedinačno.

Saša Stamenković је рекао...

@Vladan:

Da li ima ponude, šta se i za koliko nudi - jeste bitno, ali je bitnije da li i koliko ima konzumenata, odnosno zainteresovanih da za tu ponudu plate.

Kad je o video sadržaju reč, ne vidim da su kablovski operatori nešto drastično ispred Telekomovog IPTV-a. Faktora diferencijacije skoro i da nema. Marketing slab, mada - kriza je.

Tačno je da postoji dobar deo tržišta koje je teško ili neisplativo dosegnuti žicama, pa se tu otvara prostor za neku zaradu. Ali, po mom mišljenju, ne treba time da se bave i zamajavaju incumbenti. Oni treba da se drže svog "core" biznisa, a na drugoj tj. video strani (kroz metamorfozu i još ponešto) da probaju da iskoriste prednosti koje imaju. I otkinu deo kao što i od njih drugi otkidaju.

Ja nisam rekao da je DTH neisplativ za sve, već za one kojima to nije "core" biznis. Neke od razloga "zašto" si i sam, Vladane, pomenuo.

Ne znam šta je Telekom tražio u RS i MN (nije loša tema za debatu), a što se tiče stava "jednom žicar, uvek žicar" - ja nisam tako isključiv, evolucija je uvek moguća. Život svašta mož' da donese.

Pozdrav.

vladan је рекао...

- Pa ima razlike (ne kod svih nego kod nekih većih) ali prosto nisi obratio pažnju jer tebi kao konzumentu to možda nije važno ili ne stižeš da gledaš, pratiš i sl. Kad se pokrije ponuda sa osnovnim (najpopularnijim) kanalima onda kreće potraga za onima (kojih je mnogo manje) koji vole baš nešto specifično i tu kreće velika disperzija ali i paketizacija digitalne TV ponude.
- Kablovci ne troše pare na klasični TV marketing i skupe reklame jer se one obraćaju mass auditorijumu svuda a oni imaju pokriće samo na nekom području pa nije efikasno za datu cenu. Njihove kampanje su uvek targetirane na prostor pa onda ako živiš u jednom području može da ti se dogodi da nikad i ne čuješ za ime onog drugog, niti možeš da ga iskusiš.
- Danas svi telco operateri idu u sve oblasti gde bi objedinjavanjem ponude mogli da profitiraju nezavisno od tehnologije. Skoro kao zakon opstanka i SAT platforma kao dopuna postoji u dosta primera. Uostalom Mađarski, Nemački i Norveški incumbent to veoma dobro znaju.
Uostalom često se rade kombinacije tehnologija za različite servise u triple play ponudi pa SAT platforma posluži za najzahtevniji Video (HD included) a Internet onda može i na nekoj lošijoj infrastrukturi po bandwith i to može i kroz veleprodajni model nekog drugog operatera na kome se ne zarađuje već drži korisnik.
- "Ne jedi se" za pojam "žicar", to prosto oboji čoveka u razmišljanju i fokusira ga u reakciji i interesovanju.

Saša Stamenković је рекао...

@Vladan:

Može i dublja analiza, ali kad vidim da i CATV provajderi počnu jedni drugima da ulaze u atare i kad svi počnu da objavljuju poslovne rezulatate (mislim finansijske).

Onda će se bolje videti ima li razlike i kolike su.

Ne ljutim se za "žicar", moš' se farbamo kol'ko 'oćemo, žica je žica... i svaka ribica je misica, živela tebi Vodenica i naša profesorica ;).