Da li ste nekad na šajbni zatekli vizitku tipa "Ako prodajete auto, javite se na broj xxxx – ozbiljan kupac". Cena vozila je, po pravilu, ona koju bi dao ozbiljan kupac. Za vas obično preniska. Tako otprilike zvuči i ponuda Telekoma Austria za kupovinu Telekoma Srbija: 950mil € keša za 51% akcija i 450 mil € u investicijama. Investicije su u ono što oni kupuju. Pisao sam i ranije da, ko god ozbiljan da kupi kompaniju, moraće da investira ako želi uspešan biznis! Samo neznalice mogu da misle da bi novi gazda prekinuo investicije! To je nešto što se podrazumeva i zato je i dodatak keš ponudi Austrijanaca nešto što se podrazumeva tj. ništa. Dakle, za njih pola Telekoma u ovom trenutku vredi 950 miliona €!
Neki su se na ovu ponudu uvredili, neki iznenadili, a neki obradovali. Oni "najstručniji" razotkrivaju "nekompetentnost" i "drskost" ponuđača. Činovnici Vlade glume ravnodušnost, kao nema veze – ponuđeni, k'o počašćeni. No, posle propasti tendera ništa više neće biti isto. Da li će neko ko preuzme ili nastavi da vodi kompaniju imati zadatak da je ponovo priprema za prodaju ili će je starteški razvijati? I dokle – do sledeće promene vlasti ili do sledeće "nepristojne" ponude? Koliko dugo može slon da stoji na staklenim nogama?
Ne verujem da će neko pitati zašto je jedan posao, koji je država organizovala i vodila, tako neslavno propao. Ima li smisla pričati o kredibilitetu i nekoj povoljnoj poziciji za sledeće (slične) poslove? To je kanda postao novi srpski običaj. Lično verujem da sadašnja vlast i nije htela da na sledeće izbore ide sa hipotekom raspikuće i neodgovornog prodavca "narodne" imovine. Jedino tako mogu da tumačim neozbiljnost i delitantizam oko vođenja tendera. Lakše mi je da verujem da su namerno tako radili. Po mom mišljenju, trebalo je tražiti inicijalne ponude ponuđača i na osnovu njih organizovati licitaciju, ne samo po sistemu ko da više, nego i ko nudi bolju perspektivu kompanije.
Očigledno je da Austrijanci žele da ostanu "u igri", pored Nemaca koji su, kao manjinski akcionari, i dalje "na terenu". Mislim da je ovim propala šansa da Vlada po relativno dobroj (boljoj) ceni proda većinski paket akcija (bez obzira na zakonitost ovakvog postupka), pre transformacije Telekoma u otvoreno akcionarsko društvo i najavljene podele akcija. Ostaje nam da se nadamo da štete od ovako traljavo sprovedenog tendera i skeniranja državnog operatora od strane konkurencije neće biti značajne. To što je, da prostite, za'ebancija oko prodaje trajala ravno godinu dana kao da je svo vreme ovoga sveta pred nama - ma neeema veeeze. Sad je potrebna nova tema kao pitanje svih pitanja za narod. Pogodite koja?
Пријавите се на:
Објављивање коментара (Atom)
8 коментара:
Ako posmatramo samo polje telekomunikacija, najtužnije je što će strani ulagači bežati od investicija u srpske telekomunikacije dok je god Telekom državni, kao i zbog činjenice da se ispostavilo da srpsko tržište telekomunikacija ne vredi baš toliko koliko su pojedinci zamišljali.
Bez liberalaizovanog tržišta nema ni razvoja broadbenda, tako da ćemo još neko vreme kao nove igrače na tržištu imati razne Nube lićdu invest grupe. Vidimo da je i priča oko Oriona malo naduvana, mnogo hteli mnogo započeli...
A što se Bečke škole - isturenog odeljenja Beograd tiče šteta što nisu angažovali ekipu Šlaf-Karić-Dinkić da im završe posao...
Možda neki pomak donese 1.1.2012. godine kada kablovci postanu triple-play igrači, pa ko bude imao keša da uleti u priču...
Pa rezultat ovoga jeste:
- verovatno je da je trenutna tržišna cena 51% firme negde malo ispod tražene jer je ova data špekulativna. Nema ljutiš, nema prodaje i svi su kao zadovoljni ?
- šteta za vladu (zbog očekivanih para)
- šteta za Telekom jer su izgubili godinu dana u čekanju šta će biti
- šteta posredno za građane jer će dalji ne-razvoj telekomunikaicja i tržišta ostavljati daljeg traga u kaskanju.
- Postojeći dugovi se moraju vratiti iz postojećih izvora, tj tekućih prihoda i to znači neulaganje u razvoj što itekako davi Telekom !
- Najpoželjniji poslodavac spolja će imati još veće nezadovoljstvo radnika iznutra (paradoks surove istine - ispravi me Sale ako nisam u pravu ?) koja će dovesti do još veće paralize i tako sve dok se ne uvede profesionalni management ako to bude htela neka vlada !!
U suštini ovo jeste prilika za neke manje ulagače (investicione fondove) koji su skloni većem riziku i dobiti, regionalnom udruživanju gde čak i incumbent operateri to rade (VIP ove akvizicije unazad pola godine), saradnji operatera na infrastrukturi a što se tiče udavača ima ih na kilo. Skoro da ne znam koji kablovac i ISP u Srbiji i Hrvatskoj nije na prodaju. U Bugarskoj su svi FTTB operateri na prodaji... samo para nema kao 2006-2007 i naduvavanja i očekivanja na berzi koje više neće doći.
Nove prodaje neće biti barem 2 godine (izbori pa sastavljanje nove vlade i odluke) a za to vreme će se izmeniti štošta kao i primena odloženog dela zakona oko dozvole za fiksnu. Triple play ponude i mobilni Internet u drugoj brzini su novi okviri gde će se meriti nova vrednost Telekoma dodatno opterećenog dvogodišnjim vraćanjem duga i uzimanjem profita za budzet. Samo berzanska očekivanja mogu da podignu sadašnju traženu cenu takvom Telekomu.
Slažemo se nesumnjivo da će štetu od neuspelog tendera pretrpeti svi: i Vlada,, i Telekom, i korisnici usluga; slažemo se da nema razvoja broadbanda bez otvaranja tržišta, naročito za investitore, čak su i Nubi džabe kablovi ako nema kome da je iznajmljuje; evidentno je da sveopšta ekonomska situacija ne ide na ruku ni telekom biznisu i da se tek očekuju problemi; očekuje se pomak od Nove godine i mogućnosti ulaska na tržište novih igrača.
@DING:
Iznenađen sam sa tvojom opaskom da je Orion naduvana priča. Ne znam, a voleo bih da znam, sa kojom su strategijom ušli u biznis? Kvalitetna strategija, poznavanje tržišta, neometanje od strane regulative, dobra ekipa i finansijska potpora – šta od ovoga nedostaje? (Da li se podmeću noge ili klipovi?)
Ne sviđa mi se da čujem da bilo koja karika u telekom-sektoru počinje da puca. To nije dobro za struku.
@Vladan:
Ja koliko sam upućen, Telekom ima profesionalizovani menadžment. I to sa velikim P! Ali 'ajde da definišemo šta znači «profesionalizovani», pa da diskutujemo.
Ako neko iz tog menadžmenta ovo čita, neka se izjasni anonimno, da pomogne razrešenju nedoumice.(He, znam pouzdano da pojedinci čitaju, al' ne smeju reć'!)
@Saša ST
Iz razgovora sa ljudima iz struke opšti je utisak da npr. nemaju dobar business case sa CDMA, odnosno da je jako slab return of investments. Slično kao i Verat sa WiMax pričom.
Obe kompanije su u vlasništvu investicionih fondova koji su spremni na rizična ulaganja ko što reče Vladan.
Tačno je da je ekipa upućena u stvari i da ima finansijske potpore. Teško je reći šta nedostaje. Možda su promašili trenutak? Opša je nemaštima, monopoli, administrativne barijere...
Kosu čupaju i ovi što su položili kablove pa sad nemaju kome da ih iznajmljuju...
Kosu čupaju i kablovci jer je Veliki brat udario damping sa godinu dana besplatne televizije i još pored toga preskače granice koje su oni među sobom postavili da bi se izbegao rat cena.
Ovo su razlozi zašto udavača ima puno.
Poražavajuće je videti i čuti da neko ima sve to što si nabrojao a da opet ne ide...
Zaista mislim da je velika šteta što je privatizacija Telekom propala.
Orion priča tek dolazi na polje biznis merenja u smislu pare su se potrošile a gde su sada prihodi ?
Šta drugo može da pita bankar kao jedan od vlasnika. Svi telco biznisi moraju da imaju masovnost kao podlogu a Oriononv rezultat posle godinu dana rada je 6K korinsika po njihovim priznatim podacima, samo još nisu rekli sa kolikim ARPU po korinsiku ? Pa koliko je godina trebalo VIP-u da prestane da finansira pristupnu mrežu pre nego je počeo da daje prihod veći od investicija ? Nije lako praviti stubove po pravilima i mrežu preko njih a tržište ima te servise.
Sa druge strane potrošili su pare na ADSL podprovajdere da bi imali odmah korinsike i neki prihod a tu nemaju gde da mrdnu niti da promene. Broj tih korinsika uz velike ustupke skoro da jedva održavaju a ne povećavaju.
Čak se priča da im RATEL još nije fakturisao fee za stubove !
"Profesionalni" management znači ponašanje vodećih ljudi koji nisu došli na taj položaj iz politike nego privrede i nemaju zert na takve spoljne uplive i zahteve. Osluškuju ih ali imaju i svoj stav i bore se za njega. Sa druge strane takav management sređuje stvari u kući od vrha na dole po rezultatima, smanjuje troškove skoro beskompromisno i ima fokus da zaradi više, vidi biznis kao pogon a ne tehniku i pravi kompromise samo u tom cilju. Kod takvih nije najglasniji sindikat niti postoje interni suprotstavljeni centri moći i manje se gunđa među zaposlenima. Radnici i srednji management takvu firmu osećaju kao celinu odakle izlazi i takav proizvod. Ima još mnogo toga ali kratak ti ovaj editor.
DING,
Napisao si: «...nemaju dobar business case sa CDMA, odnosno da je jako slab return of investments. ... Tačno je da je ekipa upućena u stvari i da ima finansijske potpore. Teško je reći šta nedostaje. Možda su promašili trenutak? ...Opšta nemaština .....Poražavajuće je videti i čuti da neko ima sve to što si nabrojao a da opet ne ide...”
A šta je sa strategijom, nešto očito nije dobro? Šta znači slab ROI za firmu koja je takoreći juče startovala? Ako je teško reći šta nedostaje, bez da se neko ne-daj-Bože uvredi, možda neko (ili neki) može da vidi šta nedostaje? Usput, preporučujem emisiju “Paklena kuhinja” sredom u 21h na Prvoj TV!
Tačno je da je vreme u kome živimo katastrofično, ali čini mi se da neće biti bolje u bliskoj budućnosti. Nije vreme za razočarenje, a situacija je baš komplikovana! Nije lako postati veliki klub, ali može!
Vladane, druže moj,
Ja sam rekao “profesionalizovani”, a ti misliš na “profesionalni”! Razlika je drastična i itekako postoji, a lepo si naveo šta sve spada. Ovo mi se dopalo posebno “imaju i svoj stav i bore se za njega”. Da nema tog stava, sve mi se čini da se mi ovde ne bismo dopisivali. Sve ovo kako si lepo opisao, kao da ih znaš „u dušu“.
Ako je editor kratak, može i druga i treća poruka, ne daj se prekidati kad je najzanimljivije.
Ja samo da objasnim: profesionalizovani menadžment ima sve kao da je profesionalni, a mnogo toga profesionalnog mu nedostaje.
Saša,
Svaka čast na optimizmu. To je jedan od razloga zašto sam redovni čitalac ovog bloga.
Ja sam, u nedostatku dovoljno insajderskih informacija, pokušao da ukažem na ono što je nesumljivo - katastrofalnu makroekonomsku situaciju. Rekoše za 2 godine 220.000 ljudi ostalo bez posla pa budi ti pakleni kuvar i prodaj im internet.
A ROI se svakako projektuje kada se započinje biznis. Prema mom skromnom ekonomskom znanju, investicioni fondovi očekuju da vrate pare na srednji rok (3 do 5 godina). Dugoročne strategije se i ne prave. Dobar primer je Salford: pokupovao prehrambene kompanije i kažu da će ih prodati dvostruko skuplje a u međuvremenu zarađivao dobre pare. Ušao na rizično tržište, našao "prave" lokalne igrače koji znaju kako se podmazuje mašina... Nego, eto i njih zakači kriza pa odložiše prodaju, kako sami kažu, za 2012. godinu.
Ovima našima eto prolazi druga godina... očekivali bum dobili tras...
Indikator stabilizacije tržišta telekomunikacija biće kada telekomunikacione kompanije pokupuju telekomunikacione firme u vlasništvu fondova. Tada će se krenuti u razvoj dugoročnih strategija.
DING,
ja sam surovi realista, a kad većina klone, ja baš neću tako i onda postajem optimista.
Pakleni kuvar iz preporuke je fantastičan analitičar, poznavalac struke i tržišta. Surov kad treba, ali suštinski dobronameran. Takvog da nađu, ne samo Orion, možda još nekome treba.
Treće, sve strategije u telekomunikacijama se upravo prave za od period 3 godine, maksimalno 5. Da li je Orion mogao bolje, ubeđen sam da jeste. Isto, i daleko više, mislim i za Telekom. A kriza je možda pravo vreme da se neke stvari pretresu, konsoliduju redovi i pripremi za bolja vremena.
Pozdrav i - život je borba, minus i plus, sinusoida. Živeo!
Постави коментар