15 август 2011

Kako upariti prihod i saobraćaj

Gartnerovi analitičari su sračunali da je prihod od data servisa u mobilnim komunikacijama za poslednjih godinu dana povećan za oko 22%. Predviđaju da će 2015. godine taj prihod biti (tek) oko 120% veći u odnosu na onaj osvaren 2010. godine! Dakle, po Gartneru, mobilni data prihod će nesumnjivo rasti, ali ne tako brzo i ne tako mnogo kako se očekivalo! Manji prihod uticaće na investicije u razvoj mreže tj. sporiji rast i razvoj mobilnog broadbanda. Samim tim biće ograničen i rast mobilnog data saobraćaja. Mobilni operatori će se “održavati na površini vode”.

Sa druge strane, prognozirani rast broja mobilnih korisnika (sa 5,6 mlrd 2011. godine na 7,4 mlrd 2015.godine) trebalo bi da izazove povećan saobraćaj. Kako će se taj saobraćaj “rasporediti” po korisniku i time uticati na prihod mobilnog operatora? Zavisi od modela paketa koji će se nuditi korisnicima. Od njegove fleksibilnosti i od toga koliko odgovara korisniku (personalizacija, visok QoE). Zavisi od kreativnosti i inovativnosti operatora. Kako uskladiti isplativost biznisa sa benefitima korisnika? Kako obezbediti transparentnost tarifiranja i “pravilno” dozirati potrošnju (flat, a la carte, dopune po želji)? Na koje se korisnike fokusirati – velike, srednje ili male potrošače? Kako VoIP, kako gaming?

Ja se ne bavim direktno ovom (komercijalnom) oblašću, ali se trudim da je pratim. Zanima me, npr, ko se i kako kod mobilnih operatora bavi ovom problematikom (ko su ti ljudi, kog profila, kakvog iskustva)? Da li ideje dobijaju i od nekih advertising agencija ili se time isključivo bavi sopstvena ekipa iz razvoja? Koliko se gleda “u komšijsko dvorište”, a koliko se teži da se bude prvi? Kako se meri uspešnost targetiranja i koliko su na ceni uspešne ideje?

Nadam se da ima neko ko je spreman da podeli par opštih informacija. U suprotnom, možete bar iskazati svoje mišljenje ko bi trebao i kako bi trebao.

4 коментара:

Vladan је рекао...

Internet je stari servis već poznat u prethodnih nekoliko pristupnih tehnologija tako da ljudi od iskustva u toj oblasti iz svih uglova (pa i service creation) ima na sve strane.
Mobilni operateri donose u tu oblast personalni pristup svuda, sa perpsektivom da će se razvijati u bandwith smislu sa vremenskim kašnjenjem onako kako su već radile poznatije masovne broadband tehnologije.
Druga stvar je što su se kreirala nadrealna očekivanja operatera u pogledu zarade potstaknuti neverovatnim uspesima u osnovnom voice servisu jer je korisnička baza u odnosu na fix telefoniju trostruko veća u proseku a potreba svake jedinke za tim je prosto u duši čoveka da mora da je ima a donosi nešto novo - dostpunost svuda.
Internet ne mora da se ima ili barem ne mora da ga tako mnogo koristi, postoje zamene (WiFi) na mnogim mestima gde se kreću a i količina smart CPE opreme koja se nosi sa sobom (notebook nije baš pravi primer) i upotrebljiva je (veće dijagonale), još nije osvojila mase barem ne u našem kraju.
Poslednja caka je u tome što je to malo drugačiji biznis u odnosu na osnovni gde ima para ali se vremenom ne povećava a mora stalno da se ulaže što nije slučaj sa osnovnom govornom uslugom.
Otud i ovakve prihodne prognoze.
Tvoje pitanje ko se bavi smišljnanjem paketa je zaista stvar od slučaja do slučaja, tržišne pozicije, kratkih ciljeva firme i zavise od prethodnih rezultata. Moj najkraći odgovor je "samo ne oronuli ex inženjer u formi biznis menadžera" jer je njegovo poimanje servisa stalno obojeno modelom kako se taj servis dobija i takvi ljudi ne razvijaju tržište ponude, ne menjaju ga inovacijama, niti unose pometnju sa novim modelima razmišljanja ili ga uništavaju. Neophodni su u timu kao korektivni faktor i kontra teža ljudima iz biznis/prodajne svere ili marketing managera koji Internet doživljavaju kroz modele i aplikaicje upotrebe i kako one utiču na svakodnevicu običnih ljudi.
O primerima u našoj zemlji ne bih ako već ne pokreneš takav dijalog u smeru koji želiš.

Saša Stamenković је рекао...

Druže moj Vladane,

moje je pitanje bilo: "Kako se prave i inoviraju ponude (paketa) i koji i kakvi stručnjaci to rade?

Kolega-čitalac iz Makedonije mi je bio na pameti da će nešto možda reći korisno, pa ako ovo pročita...

Ali, ti si me zaintrigirao sa "loš biznis menadžer=oronuli ex inženjer". Šta je starije ili ko je koga rodio? Ako te ne mrzi da pojasniš tezu. Gde se dešava grešku? U kom trenutku?

Vladan је рекао...

Pa rekao sam ukratko, to je stari biznis u kome ima dosta ljudi od iskustva a i Internet je doživeo generacisjki drugačije poimanje i upotrebu tako da ga pravi marketing management već poodavno dobro poznaje.

Kada je neka skoro revolucionarna tehnologija u pitanju koja ima svoje dečije doba odrastanja onda je to posao za inženjere u biznisu dok servis kojji pravi ta tehnologija ne osvoji tržište i ima svoje normalne konzumente (ne tehnička lica).
Sticajem okolnosti naša generacija je spoznala Internet sa prvim godinama rada (dakle posle fakulteta i jedno 4 godine prakse) pa smo nekako bili tip top pozvani da se u njega uključimo kao pravi zreli inženjeri za razvoj. Neki od nas su ušli u biznis brže (ima ih i kao CEO danas) jer su se rano našli u prodaji i leži im, drugi su očvrsnuli kroz rezultate, popeli se u tehničkoj hijerarhiji i godinama stekli dosta iskustva sa biznis sferom ali uvek iz ugla tehnike a treća najbrojnija grupa nikad i neće imati posla sa biznis stranom.
Ovih iz prve grupe (nekako su to oni koji se nikad nisu isticali kao naj studenti) ima veoma malo i podržavaju moju teoriju kao svaki izuzetak koji potvrđuje pravilo.
Ovi drugi kojima je vrh dostignuća CTO položaj, od njih uvek izlazi loš manager jer je to njegovo najveće dostignuće u hijerarhiji kada zbog rezultata ne može dalje da napreduje (dostigao je najveći stepen svoje nesposobnosti) su upravo ono što sam rekao. Bez njih se ne može ali oni nisu ti koji bi kreirali pakete, biznis modele i kreacije koje se traže.
Treća grupa samo potvrđuje pravilo.

Izgleda da sam tek sada otvorio temu ?

Saša Stamenković је рекао...

Nemam ništa protiv konkretne sugestije za neku novu temu.

Ali nisam siguran da se razumemo dobro, imam utisak da mi objašnjavaš da direktori to ne mogu da rade. Ja ne sugerišem niti mislim da direktori treba da kreiraju poslovne modele. Samo sam pitao ko konkretno radi ili šta mislite ko bi trebao da radi.
Kreativni direktori su prava retkost.