06 август 2011

Perspektivu određuju korisnici

Prema podacima analitičara iz TeleGeography, samo 14% svih bežičnih pretplatnika u svetu koriste 3G mrežu, najviše ih je u Evropi (35% svih), a najmanje u Africi (6%). To vam je na globalnih 5,2 mlrd bežičnih (mobilnih) korisnika oko 700 miliona 3G korisnika. Pročitao sam da se do kraja 2014. godine predviđa oko 150 miliona LTE pretplatnika u svetu.

Prve 3G mreže su puštene u rad negde 2001.- 2002. godine, znači pre desetak godina. Za dobru pokrivenost tržišta u jednoj državi kao što je, recimo, Srbija, operatorima je potrebno takođe 10-ak godina. Sa 4G tehnologijom, to će potrajati i više, jer je dizajniranje mreže složenije. Ako je posle deset godina razvoja 3g mreže, trenutno svega trećina korisnika (i to) u razvijenim zemljama priključena na nju, smemo li da se pitamo kako će biti sa 4G mrežom? Da podsetim da je killer aplikacija (tj. glavni adut) 4G mreže prenos video streaminga do mobilnih aparata. Da podsetim i da ljudska populacija još uvek najviše eksploatiše mobilnu govornu uslugu, koju sasvim dobro i kvalitetno pruža 2G mreža. Da ne zaboravim korisnicima skoro nezamenjivi SMS.

Da zaključimo: Malo se preteruje sa LTE-4G pričama, prihod mobilnih operatora će još dugo godina biti utemeljen na 2G uslugama, a tek je u začetku osetniji prihod od 3G (data). Reč je, znači, o prihodu – a dobit mobilnih operatora će, nažalost, biti sve manja u narednim godinama. Kako održati dobit – postoji nekoliko pravaca, čiji su ključni faktor korisnici! Treba gledati svoje korisnike, a manje gledati tehnologiju. Nažalost po inženjere, u celoj ovoj priči ekonomsko pitanje je važnije od tehničkog.

Rizikujem da me protumače kao LTE/4G skeptika, ali tržište ima svoja pravila, kompanije imaju svoje akcionare, a i tehnologija ima svoja pravila primene, implementacije i eksploatacije. O svemu tome samo ozbiljni, zreli i kompetentni mogu isto tako i da razmišljaju. Dakle, ozbiljno, zrelo i kompetentno. Konstantno povećanje saobraćaja (naročito data) bez adekvatnog povećanja prihoda... ne može da bude obećavajuće! Probajte da analizirate i druge oblasti, da napravite paralele, pa mi recite šta Vi mislite?

Reći ću vam gde, mislim, da je odgovor. Dao ga je još u Starom veku Protagora. Čovek (tj. korisnik usluga) je merilo svih stvari, onih koje jesu - da jesu, onih koje nisu - da nisu! Bez prihvatanja od strane korisnika – slaba vajda od moćnih tehnologija. A jeste arno za inženjersko-tehičko igranje!

1 коментар:

Evolution је рекао...

Verujem da će se vremenom pojaviti neka "killer switch" aplikacija koja će eksploatisati mogućnosti nadolazećih tehnologija. Mada su, po mom skromnom mišljenju, glavni aduti u nadolazećim mrežama smartphone uredjaji i aplikacije koje se nude za njih. Kada telefoni masovnije budu podržavali LTE i naprednije tehnologije, sigurno će se u prodavnicama aplikacija razviti servisi koji će privući pažnju i obogatiti iskustvo "običnih" korisnika a biće upravo u sprezi sa brzim odzivom i radom na ovim tehnologijama. Nešto slično kao što se dogodilo sa SMS-om. Mobilni operativni sistemi mogu biti dobrim delom "cloud based", igrice se strimovati bez instalacije na lokalnu memoriju i slično, što može imati benefite i za korisnika (niži troškovi) i za kompanije uključene u distribuciju digitalnih sadržaja i aplikacija. Ono što je evidentno je, da je na operaterima da izgrade svoje mreže i pronadju načine da investicije naplate, možda baš kroz partnerstva sa distributerima digitalnih sadržaja ili kroz nešto pametnije...

Pozdrav!