25 октобар 2011

Mobilci na testu


Danas je kuća "PC Press" održala konferenciju za medije na kojoj je proglašen pobednik testa srpskih mobilnih mreža 2011., koje je organizovao časopis Connect, koga sam već hvalio ovde na blogu. Svaki put kad besplatno dobijem časopis, ja ih hvalim, hahahaha!

Najbolje rezultate na testiranju ostvarila je mreža VIP Mobile, koji je time osvojio prestižnu titulu na srpskom mobilnom tržištu. Čestitke VIP-u koji je iskoristio kasniji ulazak na tržište i prestrojio se u hodu i na vreme!   

Testiranje je obavljeno u saradnji sa kompanijom "P3 communications", na osnovu metodologije koji je osmislio nemački Connect i koje primenjuje i u zemljama Evrope. Fakat je da ovo nije sveobuhvatno testiranje, vrlo je važno gde i kada su rađena testiranja, koji su bili uslovi u mrežama. Tačno je i da se trenutno učešće govora i prenosa podataka u saobraćaju u Srbiji ne odnosi kao 60:40, ali ne može se reći da test nije relevantan i da ne pokazuje neke bitne činjenice i parametre koji neke treba da zabrinu, neke da raduju, a korisnicima da pruže odgovore na neka pitanja koja, možda imaju. Slažem se da su 4 velika srpska grada (BG,NS,KG,NI) odlična i relevantna ciljna grupa za test. Moj utisak je da nije moralo mnogo da se dokazuje da je Mercedes bolji od ...., ali HSPA+ mreža koju imaju VIP i Telenor je Mercedes. Znam da mnogi misle da nema boljeg auta od Moskviča i dobro je što ima i takvih ;).

Rezultati testa su vrlo zanimljivi (Connect, novembar 2011, str. 32-42) i pokazuju da korisnici na srpskom tržištu imaju mogućnost da dobiju dobar kvalitet mobilne usluge. Operatori VIP i Telenor tretiraju srpsko tržište kao i ostala svoja tržišta i to je odlično za Srbiju! Zar se moglo očekivati nešto drugo od ozbiljnih kompanija? Privatne kompanije gledaju gde i kako mogu više da zarade, zato su primedbe o lošijoj pokrivenosti irelevantne – treba se fokusirati na kvalitet mreže tamo gde je ima! Telenor privodi kraju veliki zahvat u mreži koji mu garantuje dobru mobilnu budućnost u Srbiji. Na ovom testu nije "igrao u kompletnom sastavu", sledeći put biće oštrija borba za tron šampiona kvaliteta, što su obećali i iz MTS-a.

Evo nekih, po meni, najzanimljivijih rezultata i zaključaka Connect-ovog testa:
-         MTS ima najduže vreme uspostavljanja poziva.
-         Telenor je najbolji po uspešnosti govornih poziva,
-         Kvalitet prenosa govora kod sva tri operatora odličan,
-         Nijedan operator nema optimizaciju prenosa video klipova sa YouTube-a, čime se ponekad nepotrebno opterećuje mreža i račun korisnika,
-         Reprodukcija YouTube videa u MTS mreži u 59,1% slučajeva bez prekida (Niš znatno utiče na prosek!?)
-         Instalirane HSPA+ mreže VIP-a i Telenora pružaju odlične uslove za mobilni broadband.

Ono što mi se posebno dopalo u časopisu Connect je prilika koju je redakcija dala operatorima da prokomentarišu rezultate testa. Svaka čast na tome, redakcijo! Moram da priznam da me je odgovor MTS-a malo rastužio i tako-to-još, ali veliki moraju stalno da se dokazuju da bi ostali veliki. Rezultati testa nisu prijatni za MTS i predstavljaju ozbiljnu pretnju za njegov mobilni biznis. Na osnovu pregledanih rezultata može se konstatovati da tržište mobilnih komunikacija u velikim srpskim gradovima ne zaostaje za onim u evropskim gradovima! Možda je realnost drugačija, ostavićemo malo rezerve ;).

4 коментара:

Vladimir је рекао...

Jeste sve to lepo što se tiče HSPA+, i razumljivo je da su pokriveni samo veći gradovi zbog njihove zarade (mada tek sad čujem da i Telenor ima ovu mrežu već instaliranu?), ali mi nekako nije fer zbog manjih sredina.

Zato se ne slažem da pokrivenost nije bitna. Meni kao korisniku je bitna i te kako.

Što se tiče reprodukcije YouTube videa, nije mi jasno šta to treba da znači za Niš. Da Nišlije mnogo više gledaju klipove od drugih???

Na kraju bih da prokomentarišem Connect. Dobri su oni, al' mnogo smoriše sa tim testiranjima. Koji telefon je bolji od ovog, koji od onog, karakteristike ovog-onog... Nekako previše. Zbog ostalih tekstova (koji su uglasvnom super) sam kupovao 2-3 broja za redom, ali sam posle toga odustao.

Evolution је рекао...

A evo i odgovora operatera na test za online publiku: http://i.evocentar.net/tDbU3W

Saša Stamenković је рекао...

@Vladimir:

I meni je žao malih sredina što kaskaju u telekomunikacijama i apelujem stalno oko toga ovde na blogu.

Nisam rekao da je pokrivenost nebitna niti tako mislim! Ovo je izrečeno u smislu da ne treba da se zamera privatnim operatorima što prvo gledaju svoj interes, to mora tako.

Niš i Youtube - nemaju Nišlije tol'ki merak na klipovi, ja to tumačim kao veoma lošu 3G mrežu u Nišu, drastični padovi protoka (ima grafik u Connect-u). Zašto je tako - i ja bih voleo da znam.

Slažem se sa tvojim komentarima za Connect, slično sam i ja primetio prethodnih meseci.

Saša Stamenković је рекао...

@Evolution:

Druže, svaka čast, sviđa mi se kako zapažaš i kako razmišljaš!
Čestitam ti što si iskoristio prostor koji sam ostavio.

Pravo "u sridu", oduševio si me! Nadam se da će neko pročitati i zamisliti se, mada...