Za uspešno poslovanje telekom-operatora treba dostići dva osnovna cilja : ostvarenje profita i smanjenje OPEX (operativnih troškova).
Ostvarenje profita se obično može postići na dva osnovna načina :
- povećanjem broja korisnika,
- ponudom i prodajom novih usluga i servisa,
Smanjenje operativnih troškova se uglavnom postiže smanjenjem broja zaposlenih i smanjenjem troškova održavanja mreže, pre svega uvođenjem tehnologija i sistema koje omogućavaju upravljanje, nadzor i provisioning sa jednog, centralizovanog mesta (što se opet svodi na smanjenje potrebnog osoblja). Danas je popularan i tzv. outsoursing delatnosti, čime se OPEX takođe prilično može smanjiti. Da ne govorimo o stepenu razvijenosti OSS (Operating System Suport) sistema i njegovom doprinosu racionalizaciji poslovanja odnosno troškovima
Analizirajući poslovanja pojedinih telekom-operatora u Evropi u prvih 6 meseci (npr. Telekom Slovačke, Telekom Slovenije, Telekom CG, Telekom Srbija) primetio sam da je većina ostvarila pozitivan saldo i povećala prihod, ali su takođe gotovo svi imali značajno uvećanje operativnih troškova. Na račun toga, svi smanjuju i CAPEX, odnosno investiciona ulaganja. Troškovi se povećavaju delom usled potrebe za agresivnim marketingom (konkurencija !), a delom i zbog potrebe za poboljšanjem customer support-a. Takođe bitno: vek hardverskih platformi i softverskih verzija je sve kraći, cene usluga sve niže, a ljudski rad sve skuplji. Po meni, možda najbitnije skupo održavanje nekoliko različitih tipova mreža u periodu tranzicije ka NGN arhitekturi (čuj, tranzicija ;-) ).
Liči mi da OPEX, sportskim rečnikom, igra na kontranapad. To znači da i od viška novih usluga i novih tehnologija može u bliskoj budućnosti da „zaboli glava“ ukoliko od njih ne bude vajde. Ne treba zanemarivati ni «odbranu» tj. konsolidaciju postojeće mreže. Treba dakle, voditi računa o uvođenju novih usluga, o uvođenju novih mrežnih čvorova, o kompleksnosti sopstvene mreže. Jednostavnost je nekad najbolje merilo vrednosti ili što bi moderno rekli – možda je to „killer application“.
Нема коментара:
Постави коментар