Povećanje stepena zasićenosti telekomunikacionog tržišta za operatore i servis-provajdere uglavnom znači smanjenje prihoda. Pod takvim pritiskom oni ne samo da imaju problem održanja postojećih prihoda već moraju da traže i puteve za novom zaradom. Da bi izbegli odliv svojih korisnika (customer churn) operatori moraju da smanjuju cene svojih usluga i/ili da nude nove servise dodatne vrednosti (value-added services). Smanjenje cena samo po sebi znači i manji prihod i to može nadomestiti baš ponuda novih servisa. Tu se kao dodatni problem pojavljuju ekonomski aspekti novih tehnologija i spremnost korisnika da prihvate ponuđene nove usluge.
U svojoj misiji da zadrže postojeće korisnike i povećaju ARPU (prosečan prihod po korisniku) mnogi operatori počeli su sa ponudom IPTV usluge. Dakle, kad mogu cable-operatori da nude telefonske usluge (VoIP), mogu i telco da nude televiziju – ništa sporno, patike pa na teren.
Ostaviću se u ovom trenutku priča (pomenutih i ranije) da je IPTV isplativ tek na duži rok .
Ulazite, kao telco, na tržište gde su CATV operatori već zauzeli busiju sa ciljem da uzmete deo kolača i za sebe. Kako nastupate ? Igrate napadački – sa boljom ponudom i u pogledu cene i u pogledu ponude sadržaja ili igrate „katenaćo“- prvo da zaštitimo ono što imamo (npr. svoje double-play korisnike), a možda nešto i profitiramo. Ključ je u objedinjavanju sve tri ponude (telefon, internet, TV) i pakovanju svega toga u jedinstven paket (tj. račun) prihvatljiv korisniku. CATV operatori pretpostavljam mogu uvek ići sa nižom cenom TV usluge i to je zaista izazov za telco-operatora, kad su urbane sredine u pitanju.
Ali ima i manjih sredina gde CATV operatori nisu do sada našli računicu da izgrade svoju infrastrukturu – možda je bolje tamo odigrati napadački. Za urbane sredine jedina šansa za telco je ponuda novih i do sada neviđenih interaktivnih sadržaja – kao napadačka taktika. Možda i neka ekskluzivna prava od distributera. Dobra video-na-zahtev (VoD) ponuda ! Ili neki posebni načini i pogodnosti kod plaćanja. Obavezno treba imati dobru podršku za korisnike (Call centar, customer service support), to čak može biti presudno. Uglavnom, svetska iskustva govore da cena nije presudan opredeljujući faktor za IPTV – to su pre svega sadržaji. Ako uprava kluba dovede dobre i atraktivne igrače i tim igra ligu šampiona, stadion će uvek biti pun bez obzira na cenu ulaznice.
Lično mislim da je za Triple-play ponudu pretplata za javni TV servis „otežavajući faktor“, jer ona nekako kvari paket usluga („štrči“). Šta još kvari priču ? Zaštita sadržaja. Dokle god u Srbiji na ulici za 100 dinara možete da kupite najnovije filmske hitove – teško da će neko biti ekskluzivan. A bez VoD, IPTV je samo skupa kopija CATV. Ima IPTV i druge pogodnosti : mogućnost odloženog gledanja omiljenih emisija, kreiranja sopstvene programske šeme, zaustavljanja i nastavka emitovanja programa itd itd, ali treba naći balans zadovoljstva i cene, uz sve jeftinije DVD/HDD rekordere ;-) ...
Ne treba se mnogo „paliti“ na uspehe IPTV u Japanu, Koreji, Francuskoj. Treba analizirati svoj biznis-ambijent, svoje tržište, odabrati tim i taktiku za svoju ligu i svoje konkurente. Pravo pitanje za uvođenje IPTV možda i nije DA LI, već KADA.
Нема коментара:
Постави коментар