02 март 2010

Korisnik u vrtlogu tehnologija

Prateći gotovo svakodnevno dešavanja na tržištu telekomunikacionom, primetio sam da od početka godine dve teme baš dominiraju: LTE i Cloud Computing. Nekako je izazov LTE-a meni naročito primamljiv, a i komentar Mr D-a me naveo da nastavim sa pričom o LTE-u.

Mislim da će operatori gurati 3G/HSPA/HSPA+ priču sve dok bude moguće i isplativo. Niko neće i ne treba tek tako da se odrekne uloženog. Uostalom, 3G instalacija je u punom zamahu u mnogim zemljama. Svi su malo zastali i sa all-IP i IMS pričom (moj rad sa Telfora!). Još nije izvesno na koju stranu treba krenuti, tim pre mislim da će i LTE još malo da pričeka. Živo me zanima koje je odgovore na ova pitanja dao protekli kongres u Barseloni (nisam stigao da pročitam materijale koje sam pribavio preko Interneta – živeo Internet!!!) Dužno poštovanje velikim vendorima koji podupiru LTE (Ericsson, Huawei, ZTE, NSN, ALU, Motorola) Svi su IP orijentisani i nemaju mnogo izbora. Biće sigurno i tu još ukrupnajvanja biznisa, resursa, saradnje. A tek kod operatora- sasvim sigurno i gotovo neizbežno ukrupnjavanje iz više razloga.

Pre nego što odluče da se upuste u LTE i formulišu svoju strategiju razvoja nove mobilne tehnologije, operatori bi morali još jednom da razmisle o tome da li će korisnici platiti extra za LTE servise i mobilni ultra brzi broadband? Da li su korisnici spremni da prihvate novu tehnologiju (naravno onda kada i tehnologija bude potpuno tržišno zrela) i da li im je ona neophodna? Šta je motivacioni faktor, diferencirajući faktor za korisnike?

To su ključna pitanja koja danas, primećujem, ni u fiksnoj ni u bežičnoj telefoniji mnogi ne poštuju i često zaboravljaju. Prvo pitajte gde je korisnik u vašoj priči – od korisnika se živi! Ovo će naročito važiti u IP tranzicionom periodu i tranziciji servisa. I naročito važiti za tehnička lica, inženjere, za one kojima je važnije napraviti nešto nego napraviti za nekoga i za nešto. Ja napisah, a neko će možda i razmisliti o ovome.

Нема коментара: