31 март 2011

Optika za biznis

Penetracija optike u segmentu biznis korisnika dostigla je 27,7% u SAD i 18,4% u Evropi krajem 2010. godine, dok je krajem 2009. godine u SAD bilo 22,9%, a u Evropi 15,1% (izvor: Vertical Systems Group). Mnogo je više novopovezanih malih i srednjih preduzeća (SMB), nego velikih, iako su operatori doveli optiku skoro do “pred kapiju” gotovo svih velikih preduzeća. Glavni razlog za uvođenje optike su Ethernet servisi većih brzina i servisi koji zahtevaju mala kašnjenja (video).

Evidentno je da ekonomska kriza usporava osavremenjavanje mrežnih pristupa i da postoji veliki potencijal za dalji rast i konkurenciju fiksnih i kablovskih operatora. Bilo bi interesantno videti kakva je situacija kod nas, a u trku do biznis korisnika, pored Telekoma i SBB-a ulazi i Telenor. Kakve su Vaše procene kad je penetracija optike kod srpskih srednjih i velikih preduzeća u pitanju? Ja mislim da situacija nije tako loša, cenim da je možda oko pomenute evropske statistike (ako izostavimo mala preduzeća!). Sa druge strane, mislim da su kod nas bitski protoci kroz optiku u proseku daleko ispod 10 Mbps, što je skoro “nedostojno” optike. Ali nema veze, prvo optika, a onda filovanje servisima.

4 коментара:

Vladimir Ž је рекао...

Off-topic:

Gospodine Stamenkoviću,

Treba mi Vaš kontakt, kako bih vas upitao za jedan savet, pa bih vas zamolio ako možete ovde da napišete Vaš mejl (ili telefon) ako Vam nije problem. A možete mi i poslati na: vladimir.zivk@gmail.com.

Hvala unapred!

Saša Stamenković је рекао...

Za Vladimira i sve ostale:

sstamen@beotel.rs

Vladan је рекао...

on topic:
Pa i kod nas možeš (mislim na gradove) da dobiješ optiku gde god poželiš i ima je već ohoho. Gotovo da nema nove multitenant poslovne zgrade a da je ne dobije već pre useljenja. Kvalitet servisa je ono što treba da se plati ovde + SLA a ne setup cena (osim ako to nisu neki silni kilometri last mile-a) i ta situacija je već slomljena koju je svojevremeno uspostavio Telekom.
Nažalost tu je problem mesečna cena koja je u nivou koji nisu spremni da plaćaju "prosečne srpske firme" za svoje telco potrebe bilo koje vrste !
Dakle došli smo do suštine problema a to je:
1. Srpske firme slabo posluju na Internetu pa onda i nemaju potrebe za silnim protocima u smeru upload-a (posmatrači su tačnije) a ni IT ljudi nemaju percepciju da hostuju/house-uju/cloud-uju servere jer to nije pod njihovim stolom (karikiram) za intervenciju. Otud nema ni hosting/cloud biznisa kod nas pa otud slabo i telehouse biznisa u Srbiji.
2. Struktura biznisa u Srbiji je do 2000 velikih firmi koje imaju više svojih lokacija pa su svi ostali u domenu do 50 zaposlenih a takvima osim Interneta na jednoj lokaciji i ne trebaju telco usluge (VPN servisi).
Takvi paktiraju sa broadband tehnologijama sa asimetričnim protokom a tu su cene od 20 eura do max 100 Eura mesečno.
3. ISP tržište je pasivizirano sa veleprodajom ADSL usluge jer onda takvi provajderi kupuju kapacitete samo na jednom mestu i ne razvijaju svoju mrežu.

Pogled na B2B VPN servise: Koliko znam Telekom još uvek startuje sa 2Mb simetrično (zašta troši još uvek SDSL pristup ali i optiku ako to plati korisnik kroz setup) i za to traži oko 200 Eura mesečno. Ako posmatramo samo VPN servis za 10Mb treba izdvojiti oko 500 Eurića i verovali ili ne (3 godine stara cena) protok na više linearno raste po metodi 56 Eura per 1Mb. Postoji za to razlog (nije javan) dok cena Interneta po optici na tim većim brzinama značajno pada pod pritiskom konkurencije otkako je pre 3 godine omogućeno međunarodno povezivanje. Tu sada ima više igrača pa čak se može kupiti u Beogradu direkt konekcija i od ino dobavljača.
SBB ima startni paket po optici 8Mb simetrično za 400 Eurića i to su sve zvanične cene. Ipak to je teren biznis prodaje (za sve ponuđače važi) i onoga što se u biznisu zove "call me" i srpski "dogovoriće mo se" pa u zavisnosti od konkurencije, snage/veličine kupca, vezane trgovine uslovljavanja ("nećeš dobiti telef. liniju") nastaju različiti nivoi popusta.
Za Telenor, ne znam još da nekome nudi i gradi optiku a time i Ethernet servise, ostali kablovci imaju malu pokrivensot da bi samsotalno nastupali i malo ima primera udruživanja/partnerstva, Orion nudi samo WiFi/WiMax namenski pristup na nešto malo svoje Metro optičke kičme i postoji još samo AbsolutOK koji nudi i optiku i WiFi namenski ali sa relativno ograničenom optičkom mrežom u BGD-u.
Ovo je kratki presek stanja B2B servisa.

Saša Stamenković је рекао...

Bravo i hvala za mog druga Vladana!

Nadam se da će se naći neko zainteresovan iz Telekoma i objasniti šta i kako se nudi u pogledu optike, jer ovo i jeste prilika za tako nešto.

Zaboravio sam da napišem u tekstu da su u pomenutom istraživanju u pitanju firme sa 20 i više zaposlenih.