U zemljama gde je fiksni broadband dobro razvijen, mobilni broadband za sada ne može da računa na značajan rast na tržištu. Prema jednom istraživanju kuće Analisys Mason, prodaja mobilnog broadbanda kao zamene za fiksni nema izgleda na uspeh. Korisnici znaju da mobilni broadband u odnosu na fiksni pruža manje brzine protoka, da je skuplji i nepouzdaniji.
Istraživanje pokazuje da 84% korisnika mobilnog broadbanda ima i fiksni broadband pristup, a samo 10% njih planira da fiksni u potpunosti zameni mobilnim pristupom. Među korisnicima koji imaju samo fiksni broadband, njih 72% je potpuno zadovoljno servisom koji ima. Dakle, fiksni broadband nikako nije ugrožen od mobilnog!
Šta se može zaključiti na osnovu rezultata istraživanja?
Operatori koji nude mobilni broadband kao zamenu za fiksni, greše u svojoj strategiji! Mobilni brodband u ovom trenutku treba nuditi kao dopunu ili dodatak fiksnom, nikako kao zamenu! Treba potencirati mobilnost kao njegovu osnovnu vrlinu, a svakako voditi računa i o ceni.
Sa druge strane, usled percepcije mobilnog broadbanda kao skupljeg, sporijeg i nepouzdanijeg (brzina protoka zavisi od broja konektovanih korisnika i od rastojanja od bazne stanice), mobilni operatori moraju unapređivati svoje mreže. To znači više optike do baznih stanica i osavremenjavanje radio sistema prenosa, jer se bez dvocifrenih brzina protoka ne može očekivati značajnije zauzimanje broadband tržišta.
Posebno će biti zanimljiva strategija mešovitih operatora (onih koji nude i fiksni i mobilni broadband). Šanse da «pojedu» sopsteni biznis su velike ukoliko ne bude inteligentnog pristupa, analize i pameti. Mobilni broadband je suočen sa problemom visokih cena, no i pored toga njegova profitabilnost je gotovo neprimetna usled neminovnih značajnih ulaganja u mrežu i primamljive sadržaje. Neprijatna situacija za mobilne operatore, ali cene će morati dole, ukoliko se želi neki uspeh na broadband tržištu. Govorna i SMS usluga su srećom i dalje stabilni i pouzdani oslonac za mobilni biznis.
Kakvo je naravoučenije za naše, nedovoljno razvijeno broadband tržište? Mobilni operatori bi mogli da se fokusiraju na područja gde fiksni broadband nije prisutan, zanemarljivo je prisutan ili je usluga lošeg kvaliteta. Time se ostvaruje dvostruka korist: operatori će moći da zarade više, a korisnici će dobiti broadband pristup. Pitanje isplativosti stoji, ali siguran sam da se može napraviti solidan biznis model na zadovoljstvo svih.
Пријавите се на:
Објављивање коментара (Atom)
Нема коментара:
Постави коментар