25 јун 2011

Ona strana odluke

Vezano za prethodni post, čitajući različite vesti nekako mi je promaklo da je direktor Oriona izjavio da “Orion telekom plaća Telekomu Srbija višu cenu za razmenu” tj. da poziv iz Orionove mreže u mrežu Telekoma sada Orion više košta.

Pažljivo sam pogledao odluke Ratel-a, najnoviju i onu iz maja/juna 2010. i zaista se može zaključiti da je ono što je Đinović rekao – tačno! Orion je, kao sada jedini realni fiksni operator (Telenor je fiksni operator za sada samo na papiru), zaista ozbiljno pogođen najnovijim odlukama RATEL-a o cenama interkonekcije. Za njih je zaista poskupela uspostava veza kroz mrežu Telekoma posle odluka Ratela! Njihova zarada će pod novim uslovima sigurno biti smanjena ili će teret poskupljenja morati da prebace na džepove svojih korisnika.

Gospodin Đinović nije pominjao cene (ne znam zašto?), pa neću ni ja. Rekao sam da bi bolja argumentovanost i transparentnost svima više pomogla. Bilo bi možda bolje da su sračunali svoje "gubitke" (možda i jesu) nego što su projektovali Telekomovu dobit. Svejedno, mislim da se rešenje ne može tražiti kroz ukidanje plaćanja interkonekcije. Zašto je Orion baš to tražio, da li je to neki probni balon ili je neka igra u rukavicama u pitanju, ne znam?!

Fakat da je Orion zaista gubitnik usled najnovijih odluka Ratel-a. Moraće da odreše kesu i plate više nego do sada. Skoro da im se povećanje broja novih korisnika "neisplativo". Nije ni Telekom u mnogo boljoj poziciji, iako iz Oriona kažu da će Telekom iz svega profitirati oko 50 mil €. Telekomova situacija je složenija i nije baš jednostavno sagledati sve efekte Ratelovih odluka. Rekao sam u prethodnom tekstu ko je najveći dobitnik.

Šta će ovo doneti srpskim telekomunikacijama? Niko ništa i ne komentariše, nije izgleda ni bitno. Ima i važnijih i većih problema u ovoj zemlji.

5 коментара:

Saša Stamenković је рекао...

Nije valjda da se u Orionu "ljute" što sam provalio da čitaju moj blog?

Baš mi imponuje kad me citiraju i kad imam neki uticaj na ljude iz struke.

Nema razloga za nelagodnost i neprijatnost. Čitaju svuda, samo od svog samoljublja i taštine ne smeju da priznaju da ima još neko pametan. I tek će da dođu na ono što sam ja pisao ;).

Sloba Markovic је рекао...

Najveći gubitnik je naše tržište telekomunikacija, koje zbog sporosti sveukupnih reformi tavori već decenijama u senci par dominantnih igrača. Nije dovoljno imati samo regulativu i samo regulatorna tela. Potrebno je da se odluke na svim nivoima vlasti donose pravovremeno i budu konzistentne, sa jasnim ciljem stvaranja uslova za konkurentno poslovanje na tržištu. Osnovni problem u ovom slučaju nije sama odluka RATEL, koliko je problem što je debelo zakasnela. Tako smo dobili situaciju u kojoj se Orionu značajno menjaju uslovi poslovanja dva puta za godinu dana i shvatam zašto negoduju... Isto i sa rebalansom tarifa - umesto da se radi postepeno tokom dužeg perioda, sada svi kukaju kako telefoniranje dramatično poskupljuje preko noći... Ovo su dobri podsetnici da svako odlaganje bolnih reformi ima svoju cenu, koja postaje veća kako vreme prolazi...

Saša Stamenković је рекао...

@Sloba:

Potpisujem! Pravi partiju!

Анониман је рекао...

Moraš da se odlučiš između visoko stručnih tema bez ili bez mnogo komentara i svakodnevnih tema gde se lakše dostiže najveći zajednički sadržalac (NZS) sa potencijalnim čitaocima i komentatorima... Tako je to....

Saša Stamenković је рекао...

@Anoniman:

Možda ja i ne znam da razlikujem šta je stručna, a šta opštenarodna tema, ali zar nema i dovoljno stručnih ljudi da komentarišu stručne tekstove? Kao anonimni, kao skriveni iza nadimaka, šta li već.