29 септембар 2013

Prodaje se ono što vredi



Nekako mi se tema prodaja i kupovina među telekomunikacionim kompanijama malo, da izvinete, ogadila. Ali ipak, ovo što se prethodnih mesec dana dogodilo moram da zabeležim ovde na blogu i ostavim trag, jer je ipak nesvakidašnje i malo iznenađujuće.

Microsoft kupio Nokiu tj. Nokijin telefonski biznis za 5,4 mlrd €. Najvažnije, kupili su Nokijine patente u oblasti mobilne telefonije. Microsoft je imao svog čoveka na čelu Nokie i možda je to bilo presudno. Tačno je da Nokia još uvek ima preko polovine svetskog tržišnog udela u prodaji običnih , tzv. feature mobilnih aparata, ali kad su smarfoni u pitanju, tu imaju market share od jedva 3%. Android i iOS se u narodu bolje primio od Windows Phone-a. Eto sad, Apple ima iOS i Iphone, Google ima Android (koji je na Samsungu kao tržišnom smartfon lideru) a kupio je i Motorolu. Sad će Microsoft da proba sa Nokiom kao svojom i Windows Phone OS-om. Ja sam skloniji da verujem da će Microsoft napraviti više sa Nokiom nego što će Google sa Motorolom. Nokia ima smartfon model Lumia za koji kažu da je odličan, za početak – malo li je!? Rečju, bez obzira na svetski bum Androida, ne treba potceniti Microsoft (Windows) kako god da vam se globalizacija učini surovom. Koliko nas „ne bi moglo da živi“ bez PC-a, a za to je ipak „zaslužan“ Microsoft. Kompanije, velike i male, će se kupovati i prodavati, na vreme ili u nevreme. Od jake konkurencije profitiraće i korisnici – to je ono što nam treba! 

Drugi događaj – Vodafon Verizonu prodaje svojih 45% akcija u Verizon Wireless J.V., najvećem operatoru u SAD, za fantastičnih 130 mlrd $, od čega je 60 mlrd u kešu! Pročitaosam da je ovo treća po vrednosti korporativna transakcija svih vremena. Kažu da je to win-win kombinacija za oba partnera. Ali zašto prodaju posle 14 godina partnerstva i to sad kad im LTE ide baš dobro? Moja pretpostavka: niko ne voli da bude manjinski akcionar i da u skladu sa tim nema nikakav ili ima vrlo mali uticaj na poslovanje i odlučivanje kompanije. Ovo sam napisao da bi razmislili eventualno oni koji prizivaju nekakvog manjinskog akcionara čije bi pare trošili po svom nahođenju. Toga jednostavno nigde nema! Stoga neću ni da pominjem raspade mnogih partnerstava koji su se u telekomuninikacionom biznisu dogodili prethodnih godinu-dve. Sam svoj gazda je nekako najbolje.
Vodafon će od tih para koje dobije možda (ja mislim vrlo verovatno) da se upusti u neke kupovine po Evropi. Na Balkan? Teško! Ali u Italiju možda „zaplivaju“. Francuska? Treba im fiksni biznis. Nedavno su pazarili velikog kabl operatora u Nemačkoj. Šta treba domaćem operatoru? Isto što i Srbiji – domaćin!

Нема коментара: