Na tržištu treba reagovati brzo, nuditi kvalitetne i inovativne usluge, pratiti trendove, ali mora se voditi računa i o svojim troškovima i mogućnostima. A tu je i Zakon o javnim nabavkama, koji izgleda, često postaje veća prepreka od bilo kakve konkurencije i bilo kakvog tržišta. Tender – nekome od njega zvecka, a nekome zvoni u glavi.
Koji su uslovi za dobar i uspešan tender ?
Najveću odgovornost za uspešan tender ima sektor za planiranje telekom-operatora. Ukoliko se želi implementirati neka nova usluga ili tehnologija, najpre planeri treba istraže i provere spremnost i zrelost predmetne usluge odnosno tehnologije, i to : definisanost standarda, postojeće ponuđače, mogućnosti nove opreme, pozitivna (i negativna) iskustva implementacije u realnim tržišnim uslovima naročito na tržištima «svog ranga», kompleksnost integracije nove opreme (usluge) u postojeću mrežu, perspektivnost opreme (usluge) u smislu proširenja i nadgradnje. Treba utvrditi i uslove, mogućnosti i spremnost sopstvene organizacione i kadrovske baze za uspešnu implementaciju usluge odnosno tehnologije.
Telecom Italia npr. ima sektor koji se bavi testiranjem, simulacijom i proverom novih usluga i tehnologija, sve u cilju da se problemi i iznenađenja u kasnijoj praksi preduprede i korisnicima ponudi proverena usluga odnosno oprema.
Posle definisane studije o usluzi odnosno tehnologiji treba obaviti istraživanje tržišta. To istraživanje treba da pokaže spremnost korisnika da prihvate nove usluge, uslove za uspešnu implementaciju i potencijalne lokacije. Na osnovu istraživanja tržišta, opet se u sektoru za planiranje pravi tzv. business case studija. I pre finalnog dela i nabavke opreme koja treba da donese profit, sledi priprema tehničkih zahteva i tenderske dokumentacije. Pretpostavljam da, ako se znaju i utvrde gore navedeni elementi, nije teško napraviti tendersku dokumentaciju koja će rezultirati uspešno završen tender. Podvlačim, uslov je dobro poznavanje onoga što nude ponuđači i onoga što vama treba ! A to je već dovoljno uzak krug. Ako nekoliko ponuđača ima baš ono što vama treba, onda može da odluči i cena u krajnjem slučaju, mada kredibilitet vendora nikako ne treba relativizovati.
Ali tenderi često «padaju» – kako i zašto ? Za mene postoji samo jedan odgovor – loša i nekvalitetna priprema. Neozbiljne ponude se ne računaju.
Нема коментара:
Постави коментар