Hoće li se i kada u prosečnom srpskom domaćinstvu, iznad električnih šporeta pojaviti izvezeni čaršav sa natpisom „Domaćice samo surfuj - preko Interneta robu kupuj - štedi noge, ruke, vreme - broadband rešava sve probleme.“ (Copyright SSt) ? A, braćo Srbi i sestre slatke Srpkinje koje ste u miraz donele ono „Domaćice manje zbori...“ ? ;-)))
Prema analizama i istraživanjima Forrester-a, u zapadnoj Evropi krajem 2007. godine penetracija broadband priključaka bila je 44% domaćinstava (preko 73 miliona dom.), a prognoza je da će 2013. iznositi 71% domaćinstava. Alternativne tehnologije WiMAX i FTTH krajem 2007. godine, učestvovale su online BB vezama sa 2% penetracije u domaćinstvima, a do 2013. očekuje se da doguraju do celih 8%. Dakle, DSL će ostati dominantna BB tehnologija.
U Španiji je početkom 2008 penetracija BB u domaćinstvima iznosila 35% (5 miliona domaćinstava sa BB priključkom), a 2013. se očekuje da bude na nivou od 71% (9 miliona dom.). Porast BB u Španiji je slabiji nego u okolnim zemljama iz razloga, kažu, visokih cena, dominantne pozicije Telefonike i regulatornih sporova (ne znam zašto sam se setio naše Srbije).
U Francuskoj je, početkom tekuće 2008. bilo 39% domaćinstava sa BB priključkom (10 miliona dom.), a prognoza za 2013. je da će penetracija iznositi 69%. Francuska je evropski lider u investicijama i razvoju IPTV, FTTH i Triple-play ponudi. Sve evropske zemlje pomno prate šta i kako se na tom planu dešava u Francuskoj.
Skoknimo i do Nemačke, gde je krajem 2007. godine bilo čak 16 miliona broadband domaćinstava (najviše u celoj zapadnoj Evropi), što predstavlja 43% nemačkih domaćinstava. Forrester predviđa porast od još 11 miliona BB domaćinstava do 2013. godine, što će BB penetraciju u domaćinstvima u Nemačkoj dovesti na 72%. U Nemačkoj je na sceni konkurentska borba – oko 2,5 miliona domaćinstava je promenilo provajdera u 2007. godini. Deutsche Telecom ima veliki uticaj i ulogu u razvoju broadbanda u Nemačkoj , a očekuje se njihov dalji rat sa nacionalnim regulatorom i organima EU oko politike u sektoru veleprodaje u pristupnoj mreži.
U Velikoj Britaniji rezidencijalni broadband obuhvata 56% domaćinstava (više od polovine !, tj. oko 15 miliona dom.), a do 2013. Forrester prognozira još 8 miliona priključaka i penetraciju od zavidnih 82%. Britanci se tokom 2007. nisu ustručavali da menjaju svog ISP i to je učinilo oko 3,5 miliona domaćinstava, a do 2013. se očekuje da će još 5 miliona domaćinstava menjati provajdera. Konkurencija na delu, mada broj ISP koji kontrolišu UK telekomunikaciono tržište nije veliki ! Iako telekomunikaciona industrija ulaže velike napore u razvoj novih tehnologija, WiMAX i FTTH u Britaniji dele jedva 1% svih BB priključaka u domaćinstvima UK, a do 2013. prognozira se učešće tih tehnologija od samo 7%.
Neko ko ovo čita će se možda setiti da sam onomad predlagao da se penetracija priključaka (ne samo BB nego i telefona) računa u odnosu na broj domaćinstava, nekako imao bi se bolji pregled „igre“. Predlog k’o predlog – na jedno uvo ušao, na drugo izašao. Ko se još ovde ozbiljno bavi nekim stvarima. WiMAX (cena !?) i FTTH (biznis model ?!, sadržaji ?!) izgleda neće baš brzo naći svoje mesto na tržištu. Za sada je dovoljno da prete i golicaju pažnju i maštu operatora, service-provajdera i korisnika. 3G lobi neće dati da WiMAX procveta, a FTTH omogućava mnogo više nego što u ovom trenutku može korisniku da se ponudi, samim tim i iskoristi. Daleko je DSL od suve drenovine. Broadband širi vidike i unapređuje život građana Evrope. Eto, još jedna penetracija na delu, a nas nigde nema. Okrećemo leđa Evropi, a još uvek ni naše političare nikako da pogledamo u oči. Hoće li biti drugačije te Forresterove 2013. godine ?
Нема коментара:
Постави коментар